Bilbo
Lite tråkigt är det när man tappar sugen när det gäller en hobby man har haft i så många år. Jag har inte varit akvarielös på 17 år, men nu är det ett faktum. Det enda som påminner om ett akvarie är ett akvaterrarie med en slamkrypare och de fiskar som inte blev fångade när jag sålde av all fisken. Jag vet inte riktigt varför jag beslutade mig för att lägga ner alltihop, men glädjen finns inte där längre. Intresset finns kvar, men det är inte roligt att byta vatten, mata fisk, eller ens att titta på sina fiskar. Kanske behöver jag bara en paus......
Planerna på att införskaffa ett nytt kar finns där, men frågan är om, och när. Finns det fler som tappat sugen, men där glädjen kommit tillbaks, jag hoppas verkligen det återkommer för det är en riktigt trevlig hobby, och dessutom är ju ett akvarie en snygg möbel.
HenrikV
Det verkar ändå som att det då och då är någon som ledsnar på fiskarna men det händer ju också kontinuerligt att folk som har "varit torra" ett tag kommer tillbaka igen.
Hoppas att du får tillbaka intresset snart igen.
cfakvarielagret
Hoppas att det är något annat som du tycker är skoj numera
men du kommer snart tillbaka
LN
Ledsamt att höra Bilbo. Ett avbrott i hobbyn kan göra att du/ni kommer tillbaka. Hoppas att vi ses framöver
Bilbo
Jag har inte för avsikt att lägga av, vare sig här eller med "Nördarna", däremot är själva akvarierna inget kul längre.
Kanske var det inköpet av mitt 720 med BTN-Amazonas som gjorde det, helt plötsligt insåg man att det här är det största och snyggaste jag kan ha i detta huset, inga drömmar kvar längre........
Per-P
Hoppas och tror att intresset kommer tillbaka, titta på mig som varit utan akvarium i 14 år men nu hittat tillbaka igen:)
Lycka till
c90368
Jag var 28 år då jag sålde mitt 720 kar och övriga kar 1990.
Hade då haft 720 karet i ca tio år och kände ungefär som du gör nu kan jag tänka. Det blev bara en belastning!
Det bidrog väl också att vi flyttade till ett gammalt hus på landet med egen brunn. Vattnet var så hårt så man kunde vrida kalken ur disktrasan:S Går inte så bra med SA då:(
Köpte sedan ett 180 liters 2005, var nog mest bara för att det fanns en plats över i köket där ett akvarium passade förbaskat bra och det är ju en fin möbel/tavla.
Ja hur gick det*-) Har just bytt hus för att jag ska få ett akvarierum i källaren:D
Drömmer om framtida akvarieprojekt, vattenbyten är ett nöje och det jag bygger nu är en plattform som jag kan ägna mig åt på heltid om 20 år:P
Så en paus är nog inte helt fel!
Du får ägna dig åt katterna ett tag, vi hade fyra stycken när vi bodde på landet.
PatrikMalmo
Kanske var det inköpet av mitt 720 med BTN-Amazonas som gjorde det, helt plötsligt insåg man att det här är det största och snyggaste jag kan ha i detta huset, inga drömmar kvar längre........
Att ha drömmar är viktigt, men det behöver ju inte vara de stora karen som gäller. Små kar kan också vara snygga. Du vet säkert att det finns otroligt många möjligheter med biotopakvarier, så där kanske du kan hitta mer inspiration.
Nå, jag har också varit i "tappat sugen"-sitsen, och jag kom också tillbaks. Månne ska det vara en paus nu, lite vila från allting. Förr eller senare så dyker det upp saker från baknacken, och vips står du där igen med blöta händer. Lägg fokus på annat ett tag, om det känns som det gör.
Hilsen,
P
Bilbo
Jag har haft svackor innan, men inte så här djupa. Normalt sett slutar svackan med att jag skaffar fler akvarier ;), frågan är om det blir så den här gången.
Om det blir något nytt kar i det här huset så blir det ett möbelkar till vardagsrummet, men det går inte att planera när man inte blir inspirerad av det man ser på bilder eller i verkligheten.
nils42
Hej!
Det finns många tappade sugar här i världen och då kan det vara riktigt att göra en paus. Ett tidigare intresse har en märklig envishet att återkomma.
Hälsn Nils
Wilhelm
Jag hade ett uppehåll på fem år, när jag jobbade som mest och inte hade tid till nåt annat.
Sedan kom suget till akvariehobbyn tillbaka och efter några år värre än någonsin!
Så var bara lugn och ta en välbehövlig paus, så kommer du att njuta av dina fiskar när du väl har börjat igen!
Olorin
La upp mina kar på vinden 1985 och startade upp dem igen 2007 så visst kan man göra comeback. Skillnaden för mig var ju att på den tiden hade jag aldrig råd med de fiskar jag ville ha så jag har många drömmar kvar att prova på.
specmats
faktiskt aldrig känt så:) visst har ja känt mej less på vissa arter men aldrig så att jag vill lägga av helt, för mej kan det vara så att jag aldrig har haft för många kar med massor av jobb utan det har bara varit få med lite jobb.
olof
Lite tråkigt är det när man tappar sugen när det gäller en hobby man har haft i så många år. Jag har inte varit akvarielös på 17 år, men nu är det ett faktum. Det enda som påminner om ett akvarie är ett akvaterrarie med en slamkrypare och de fiskar som inte blev fångade när jag sålde av all fisken. Jag vet inte riktigt varför jag beslutade mig för att lägga ner alltihop, men glädjen finns inte där längre. Intresset finns kvar, men det är inte roligt att byta vatten, mata fisk, eller ens att titta på sina fiskar. Kanske behöver jag bara en paus......
Planerna på att införskaffa ett nytt kar finns där, men frågan är om, och när. Finns det fler som tappat sugen, men där glädjen kommit tillbaks, jag hoppas verkligen det återkommer för det är en riktigt trevlig hobby, och dessutom är ju ett akvarie en snygg möbel.
Tja! Det är väl inte så mycket att göra åt saken. Det är ju faktiskt så att man inte måste ha akvarium. Vill man inte så slipper man och det är ju ganska schyst.
Jag tror också att det kan ha att göra med att du typ skaffat ditt drömakvarie (inom rimliga begränsningar) och att det inte fanns mer att sträva efter.
Jag brukade samla på kaktusar tidigare och gjorde så ända tills jag besökte en nationalpark i södra Arizona. Kaktusarna var många meter höga och det var även klotkaktusar över meterhöga överallt. Det kändes meningslöst att fortsätta hemma. Nu har jag inte längre några kaktusar.
Jag är nästan lite rädd att åka tillbaka till Amazonas av detta skäl.
mvh
olof
classe
tråkigt att höra den tappat sin hobby men hoppas den kommer tillbaka.. jag har köra den i akvarium från jag är 7 år till nu idag nu är över 31år den nu.. har aldrig tröttnar den heller.. tycker kul den göra med nåt hobby i akvarium..
Sacrium
Kände samma som dig. Sålde av i princip alla akvarier här hemma. Blev för mycket och det kändes mer som en plikt att ta hand om det än ett nöje.
Nu har jag bara ett 540 gåendes med min favoritciklider och det får räcka just nu.
joe
Tråkigt - eller kanske bara hobbyns gång. Jag har inte hållit på så länge (efter åtrevändandet efter tonåren) men jag tycker ändå att det går i vågor. Tycker jag ständigt plockar upp och ner kar i/ur källaren och läser/skriver olika i olika perioder.Inte minst årstidesbundet...men du kommer säkert att återvända Bilbo. Och paus ska man definitivt ta när det blir plikt och inte lust...det är ju trots allt en hobby!
Zaphi
Bilbo, jag tycker helt klart du bör tala med en psykolog, det här beteendet som du visar upp är inte normalt...
Jag skojar givetvis! Allt går i vågor! Livet, kärleken, bostadspriser, finansvärlden, ja till och med miljön och istiderna! Detta styrs av krafter som är svåra att förklara i många fall och det du upplever har alla upplevt i olika grad.
Jag var utan akvarium i några månader nu och det var sköööööönt, men det tror fan att jag blev sugen igen. Nu känner jag att jag ligger på rätt nivå igen med ett (1) kar! Du kommer snart att hitta din nivå och om det är inga kar eller 100 kar är det ingen annan än du som vet.
Vi ses snart igen på en framtida stämma, det är jag övertygad om!
Bilbo
Northrend tar ju upp mycket tid nu oxå :D