Laban Jag ska ordna det imorgon. Igår blötte jag pelletes så att de sjönk till botten, jag har provat det en massa gånger förr. Hur som helst såg jag bägge käka och tugga med frisk aptit, de verkade dock "tappa ut" det mesta men var på maten flera gånger. Undrar om det kan bero på att jag dagen innan höjde tempen till 28 i 12 timmar (sänkte sedan till normala 26) och saltade 0,5dl/100l?
Laban Hej igen, inhandlade fina mysis på lagret för två veckor sedan och då började de äta även när jag tittade på dem. I går provade jag metmask på burk och de blev som tokiga. De äter nu även räkmixen och är mindre skygga så det börjar arta sig! Tacka för alla råd och tips.
JockeB Hej igen, inhandlade fina mysis på lagret för två veckor sedan och då började de äta även när jag tittade på dem. I går provade jag metmask på burk och de blev som tokiga. De äter nu även räkmixen och är mindre skygga så det börjar arta sig! Tacka för alla råd och tips. Kul att höra Laban:D Lycka till nu med denna mycket fina ciklid..
KuRtaN En kompis till mig fick 3 ganska stora hantelciklider av en annan polare varav den ena hanteln blev utmobbad och dom 2 kvarvarande var jätteskygga i över en månad, man såg dom i stort sett aldrig. Kom heller inte fram och åt men nu för några dagar sedan har dom ändrat beteende totalt, dom är framme och äter och bråkar med dom andra fiskarna och beteer sig som dom ska. Så det kan ju bara vara att vänta, men en rejäl ommöblering skadar säkert inte så alla firrarna får hitta nya revir. Lycka till !
Laban Öppnar tråden igen. Idag såg jag när de la rom. De vaktar den för fullt. Är det någon idé att fösöka dra upp några yngel om det skulle bli några?
Lundensis Öppnar tråden igen. Idag såg jag när de la rom. De vaktar den för fullt. Är det någon idé att fösöka dra upp några yngel om det skulle bli några? Ja, det är det. Kör hårt och grattis till leken! Dina loiselli ser ut att ha skarp gul färg. Sådana vill vi ser fler av. Lägg in bilder på lekparet. Om du inte är medlem så lägg in bilderna på www.geting.se
Laban Om äggen kläcks när är det dags att häva upp ynglen? Övrig besättning är en Gibbiceps, en Chokladmal samt 4 8-10cm JD. Jag har tvärr inget yngel kar men ett 100l med ett blåciklid par och en Zebrabotia. Har inte hjärta att nacka dem, kanska man kan slänga ned dem i CA-karet om de inte går att skänka bort. Vad rekommenderar ni? Dottern tog några bilder igår, ska lägga in dem ikväll när jag kommer hem.
Lundensis Om äggen kläcks när är det dags att häva upp ynglen? Övrig besättning är en Gibbiceps, en Chokladmal samt 4 8-10cm JD. Jag har tvärr inget yngel kar men ett 100l med ett blåciklid par och en Zebrabotia. Har inte hjärta att nacka dem, kanska man kan slänga ned dem i CA-karet om de inte går att skänka bort. Vad rekommenderar ni? Dottern tog några bilder igår, ska lägga in dem ikväll när jag kommer hem. Både JD och malar är duktiga på att äta rom och yngel. Malar är nattaktiva, så ha en nattlampa tänd så får lekparet det mycket lättare att försvara sitt revir. Ha nattlampan ända tills du flyttar ynglen. Sen när ynglen blivit frisimmande tycker iallafall jag att det är bäst att de går knappt en vecka hos föräldrarna innan man flyttar dem, men då gäller det att du har koll på dem så att de inte hinner bli uppätna under tiden. När det sen blir dags att flytta dem tycker jag att du ska tömma 100-literskaret på fisk och vatten. Fyll på med vatten från det stora karet och flytta över ynglen där. Flytta över blåcikliderna och botian till det andra karet.
Lundensis Här kommer två bilder. Honan jagar bort hanen och vaktar nu själv äggen, är det normalt? Det brukar hända.
larsa Här kommer två bilder. Honan jagar bort hanen och vaktar nu själv äggen, är det normalt? I detta skedet så brukar honan vara hyper..påminner hanen hela tiden..men det brukar lugna ner sig.
Laban Äggen kläcktes i måndags, hur lång tid tar det innan ynglen blir frisimmande? Är det OK att mata med fryst artemia och cyklops?
cichlids4fun hej de borde bli frisimmande i helgen tror jag, har för mig att det brukar ta 6-7 dagar, fryst cyclops är nog för stort även artemia är för stort om det inte är fryst nykläckt artemia, smulat flingfoder funkar bra, även pellets körd i pepparkvarn, ett alternativ med frysfoder kan vara bosmider, men du kanske får vänta några dgara innan de kan ta det
Laban Nu har det varit frisimmande i en vecka och det är massvis av yngel. Ska jag ta upp alla eller låta hälften gå kvar och se om någon klara sig?
JockeB Nu har det varit frisimmande i en vecka och det är massvis av yngel. Ska jag ta upp alla eller låta hälften gå kvar och se om någon klara sig? Låt hälften gå kvar, annars så finns risken att föräldrarna brakar ihop..
JockeB Kan man ha växter i karet eller ska man bara ha sand? Visst kan du ha växter, men det blir enklare utan,, Byt vatten offta, jag byter 60-80% varje dag hos yngel, till dom är ca 2-3cm, sen typ 3 ggr i veckan, då växer dom bra..
Laban Nu har jag tömt mitt 100l på blå ciklider och alla växter och stenar, fyllt upp med vatten från CA burken ock flyttat ca 100 knattar. Dum som jag var lade jag ned blå ciklid paret i CA burken, det triggade parachromisarna att vakta de sista ynglen ännu mera. Jag inser att jag inte kommer att hinna byta 60-80% varje dag. Ska försöka hinna med 50% varannan dag. Ska jag ta vanligt kranvatten + 0.1% bikarbonat/salt som jag gör i vanliga fall? Hur ofta ska jag mata dem?
JockeB Nu har jag tömt mitt 100l på blå ciklider och alla växter och stenar, fyllt upp med vatten från CA burken ock flyttat ca 100 knattar. Dum som jag var lade jag ned blå ciklid paret i CA burken, det triggade parachromisarna att vakta de sista ynglen ännu mera. Jag inser att jag inte kommer att hinna byta 60-80% varje dag. Ska försöka hinna med 50% varannan dag. Ska jag ta vanligt kranvatten + 0.1% bikarbonat/salt som jag gör i vanliga fall? Hur ofta ska jag mata dem? Vet ju i o för sig inte vad du har för vatten, men lever ynglen i föräldrakaret så är det nog ingen fara! Kör du bikarbonat i föräldrakaret alltså!? Då kan det nog vara ide att göra det även i yngelkaret.. Ja själv har inga tillsatser i karen, o det funkar utmärkt! Jag matar ynglen 2-3 ggr per dag, men då byter jag också vatten varje dag..