Tycker mycket av det du skriver verkligen är tänkvärt. Jag tror defenetift inte världen,universum uppkommit utan en skapare men man kan fråga sig vad denna skapare håller hus. Han är ju inte hos dom som säger sig representera honom det kan ju ett spädbarn förstå, klart att det kan finnas undantag men kyrkan är nog en av det mest förjugna instutioner som har funnits i världshistorien.
För att inte tala om Islam, vilket dårhus och Sverige låter dessa komma hit och sprida sin dynga utan att granska vad dom gör med ett kritiskt öga. Jag hatar religion mer än nåt annat men jag tror att om GUD finns så är han nånstanns utanför denna galenskap.
Kyrkan och religionen företräds av människor - med fri vilja - det kan varken du, jag eller Gud göra värst mycket åt. Sedan är det praktiskt ibland att ta till religion som täckmantel för andra mål...och det har gjorts ända från begynnelsen via Gustav Vasa till konflikten på Nordirland, bara för att ta några exempel.
Och det finns ingen anledning att dra alla inom Islam (eller nån annan religion för den delen) över en kam - det finns galningar/fundamentalister i alla sammanhang och det gäller även också utanför religionen t.ex ateister. De allra flesta muslimer ser inte på världen mycket mer annorlunda än de flesta andra. Så ta igen dig - lite mer nyanserad världsbild gynnar de flesta av oss!
Men det som Victor försökte var ju att återföra tråden till ciklider - och jag ber om ursäkt för mitt utvik i OT land. Mer av Darwinjubileum och knytningen till ciklider nu!