Har märk en klar uppgång i priset på VF malawi i Stockholms trakten . Var in o kikade igår tex och dom hade jätte fina VF saulosi utan sot som jag letar efter men dom ville ha 300 spänn st för dem och det känns surt för en mbuna.
Min fråga är: Är det likadant i södra Sverige, att priset på VF malawi stigit med ca 30% på väldigt kort tid. Halpisar ligger ofta på 500 st VF här. Hur ser det ut söderut och norr ut ?
Jag kan inte svara på var priserna har legat på de senaste åren då min förra omgång med VF härrör sig tillbaka till 1993-94 då jag (man?) betalade som mest 420 kr för ett Aulonocara-par. (Jag har nämligen anteckningar kvar i en bok hemma där jag skrev upp priser innan jag åkte till Örebro och handlade).
Idag har jag två par VF Aulonocara (Blue Neon Chiwindi och A. Maylandi) vilka bägge kostade (brutto) 395.-/st eller 790.-/par. Har för mig att det fanns några Aulonocara-par som var lite dyrare - uppåt 445/st eller 890/par för de dyraste.
Vi har då en prisökning med ca 100% på 15 år. Dollarkursen är ca. 40% högre idag än då.
Men det kanske är mer relevant att jämföra med KPI under samma period? KPI har stigit från ca. 250 till 305 (1980 = 100).