Välkommen till detta formidabla forum, Malte! Du lär nog snart få en massa tips och råd. Och innan dessa strömmar in så kanske du kan tala om hur stort rummet är och om det finns golvbrunn och vatten?
Hej och tack Wilhelm! Jo jag har länge följt forumet utan att själv vara aktiv del i det och lärt mig massor, både om akvaristik men även om de olika personligheterna som figurerar här. Fantastiskt många kunniga med genuint intresse och flera dessutom med imponerande fotokunskaper. Vackra bilder på fiskar kan få även den mest insomnade akvarist att vakna till liv på nytt. Fototrådarna och DIY här på ciklid.se är det som fått mig på banan igen.
Har nu äntligen rent utrymmesmässigt goda möjligheter att få genomföra flera av de projekt jag gått och filat på under flera års tid.
Vad gäller det utrymme jag först och främst kommer försöka att uppföra mitt akvarierum i så är det på 27kvm i källaren på det hus byggt 1905 som jag bor i. Rummet ligger i vinkel och det är någon bärande pelare mitt i som jag måste ta hänsyn till, men jag tycker jag har funnit en ganska spännande planlösning om det nu skulle kunna fungera rent uppvärmnings-/ isolerings / ventilationsmässigt.
Då jag garanterat kommer att behöva förstärka golvet på minst 3,5 kvm av golvytan och då bila upp och gjuta nytt så kommer även en eller två brunnar att finnas. Vatten är ju en förutsättning så det kommer jag dra fram samt tillägnad el.