Ola
gräsliga namnet "perualtum".
Att "Peru-Altum" är en P.scalare är det ju ingen tvekan om.
Lika lite som att "Peru-Altum" skiljer sig i utseende från den vanliga P.scalare.
Det verkar dessutom som att namnet "Peru-Altum" är ett vedertaget namn runt hela globen, eftersom man får träffar på namnet både på Europeiska och Amerikanska forum, Asien har jag inte koll på.
Så jag ser inget fel i namnet "Peru-Altum" så länge det av sammanhanget framgår att det är en variant av P.scalare.
Tycker du något annat Ola? Om du tycker det, vad anser du att den borde/ska kallas?
En fråga till Ola:)
Jag läste i höstas på någon sida att det var väldigt länge sedan Skalar släktet beskrevs vetenskapligt. Om jag minns rätt så påstod den författaren att en del av de varianter som idag finns inom P.scalare inte fanns att tillgå då.
Han menade att det vore dags att någon gick igenom Skalar släktet igen för att göra en revision av den gamla beskrivningen.
Vet du något om detta?
Allt man läser på nätet är ju inte sant, även om det är skrivet av någon som verkar veta vad han pratar om. I detta fall var det en Amerikan tror jag, då blir jag ännu mer misstänksam.