Det där tar jag som en utmaning... ;)
Nu har jag inte löst mina egna vattenbyten på detta sätt, och det blir en liten utspädningseffekt - men väldigt liten. Som många automatiska lösningar kräver det en del förarbete, men som tankespån kanske det kan inspirera.
Lösningen kräver att karen är ihopkopplade och att det finns en sump med flottör som automatiskt fyller på vatten om volymen minskar i systemet. Hoppas jag fått till bilden så att ni förstår min tanke. Varje kar har ett inlopp och ett breddavlopp som båda är kopplade till sumpen. Varje kar har dessutom en extra avtappning direkt till avloppet. På denna sätter man en ventil för att reglera vattenflödet ut till avloppet samt i sluttampen en bevattningstimer. När bevattningstimern kör så minskar vattenvolymen i systemet, flottören sjunker i sumpen och nytt vatten fylls på. En del av det nya vattnet kommer att gå ut i avloppet, så det blir lite slöseri - men det är marginellt tror jag.
Hilsen,
P
:D smart lösning.
Här kommer mitt bidrag till automatiskt vattenbyte.
Jag kallar min för halvautomatiskt och jag använder den idag.
Det förutsätter att akvariumen står på samma nivå, alt. så får man koppla varje nivå för sig.
Börjar med att öppna kran 1, och vattennivån sjunker tills slangen i akvariumet kommer ovan vattenytan.
Stäng kran 1, öppna kran 2 för vattenpåfyllning.
Att tänka på för att minimera tidsåtgången vilket gör att jag lägger ner två minuter på ett vattenbyte.
Pumparna och filter vill jag ha igång hela tiden så dessa måste placeras under lägsta vattennivån vid ett vattenbyte.
Timmerklocka på vattenpåfyllningen så att det inte fylls på för mycket och rinner över.
Lösningen består av lite Gardena kopplingar och en timmer, billig lösning som fungerar bra utan att behöva borra håll i akvariumen.
Hälsningar
Johan