Jag är otroligt kluven i detta med att kolla på figthing. Fascinerande helt klart, men ändå idiotiskt. Å ena sidan kan jag tänka på att ja, de väljer ju själva om de går upp i ringen eller inte, men å andra sidan så är skadorna så pass stora att man måste vara idiot för att gå upp där... ungefär så. Men jag dömer inte folk som gör det, och dömer inte folk som tittar på det. Kluven är jag, helt och hållet i detta.
Att fighting hör ihop med manlighet ställer jag mig mycket skeptisk till. Att kunna försvara sig själv och de sina (samt veta NÄR man ska göra det rent fysiskt) är en helt annan femma att gå upp och slåss i en ring. Det ena ser jag som nödvändigt ibland, det andra som rätt korkat (fast ändå fascinerande).
Självklart är det något fascinerande med detta att vinna och med fysisk styrka - det har ju varit (och är fortfarande) viktigt under evolutionen. Såg en gång en bild i naturlig storlek på Mike Tysons hand i en tidning - hela gänget på jobbet enades rätt snabbt om att inga pengar i världen kan räcka för att en normal människa ska gå upp i ringen mot honom.
Men, men. För att ändå kommentera själva figthingen så är det riktigt skoj att se med dem som får det att se enkelt ut. Kommer inte helt ihåg namnet, men jag vet att jag kikat igenom ett bra antal klipp på Youtube med en engelsman (indiskt utseende) som kallas för "The prince" eller något liknande. Lättviktsboxare som verkligen dansar runt i ringen, och får det att se SÅ lätt ut. Peter Aertz i K1 är också fascinerande. Vet inte om han fortfarande håller på, men när han gick upp så kollade jag.
Fan otrolig, på något sjukt sätt:
http://www.youtube.com/watch?v=xB_eGCLsO-E
Hilsen,
P