Hej!
Jag undrar hur du gör för att få så hög överlevnadsprocent på dina Papilloyngel? Spottar dom i ett annat akvarium, eller i håv, och att du då låter ynglen växa på sig i ett spottakvarium?
Gäller kläckt artemia från dag 1 på ynglen? Vad får dom i övrigt för foder och när börjar du då ev ge dem annat än kläckt artemia?
Hur ofta och mycket vatten byter du/ni?
Gillar dom strömt vatten? eller ska det var låga cirkulation?
Var säljs Lamprichtys tanganicanus och vad kostar dom, Och hur många sådana kan man ha i en 375a? Är dom transportkänsliga så som många sandlekare är och t, ex cyprichromis
Sist! Kan man ha flera olika varianter av xeno i ett o samma akvarium? Ingen risk för korsning så som vid tropheus? Kan man ha två olika xeno i ett 375L?
Körde Leptosoma utinta tillsammans med en grupp tropheus red chimba i ett 375L o det funkade inte så bra för lptosoman, Jag antar att troffarna var lite för tuffa för dem? Men då dessa simmar lite högre upp bör dom ju fungera bra tillsammans med xenos.
Har sedan tänk ha en grupp snäcklekare t, ex occelatus i ena änden av akvariet och ett litet stenröse där för dem. Sedan tänkte jag lämna en sträcka av ca 30-50cm utan stenar och skydd för snäcklekarna så att dom håller sig i ena hörnet då dessa är rätt tuffa i sitt försvar av yngel å snäckreviret. Så tre arter hade jag tänkt mig, ev två varianter av xenos + leptosoma + occelatus. Skulle detta kunna fungera ok i ett 375L. Eller har du/ni bäеtre förslag på annan art med xenos?
Alla aтdra får såklart också svara och dela med er av era erfarenheter
Hej!
Det här var något att sätta tänderna i. ;)
Överlevnads procenten hos mig ligger nära 100% då jag flyttar hanen eller honan när tiden är mogen.
Har även låtit bli att fånga tuggdjuret men då försvinner de flesta yngel innom några dagar. (dock ej alla)
Från första dagen som spottade ger jag nykläckt artemia något som jag fortsätter med tills fisken dör. :P
Räkmix ger jag försiktigt först när ynglen är ca 2månader.
Strömt högkvalitativt h2o är att rekomendera.
Likaså att du håller Xenotilapian (oavsett art) som solitär fisk på botten.
Snäcklekare kan fungera men endast som koloni.
Dessa fiskar är tuffa och Xenotilapian håller 3-d revir utan några tydliga revirgränser så bäst är att de får frittt utrymme här.
I övre regionen finns det ex Lamprichtys som du själv nämner dessa anser jag vara en perfekt kompis till Xenotilapia.
Leptosoma (mindre arterna) funkar oxå.
Skulle säkert fungera och köra en grupp av varje.
Men är det Xenotilapia du skall satsa på så gör det enkelt för dig.
En art Xenotilapia som får hela bottenytan.
Två arter i det övre vatten skiktet, sen har du ett stycke vackert/intressant akvarium att njuta av.