Per Hej jag har ett par VF A compressiceps, kalambo "gold face" som nu har lekt, fick hem dem för ca 2 veckor sedan och dem lekte för ett par dagar sedan. Hur har ni andra gjort, när kan man flytta ynglen, och kan man bara ta upp snäckan med alla yngel tömma ut dem i ett yngelkar. Har för mig att jag läst att endel gör så med andra snäcklekare, fungerar det på Altolamprologus. Vad har ni för erfarenheter av detta, blir paret osams? käkar honan upp ynglen? går det att få ut yngel och honan utan att skada dem?
/Per
Hanen ett par dagar innan lek...
Det är bara att ta snäckan och honan och hälla ut i en annan balja, bara se till att du har samma vatten i yngelbaljan, sedan när du kan göra det beror på hur varmt det är i baljan, där är jag lite osäker hur lång tid det tar för rommen att bli yngel, men ett bra tecken är att titta i snäckan, och kolla när det börjar sticka ut lite yngel, då kan det vara dags.
Och sedan när du har lagt dom i yngelbaljan mata gärna med levande artemia, och förbered dig för att dom växer grymt långsamt.
Och det är inga problem att dom kanske bli osams, jag har aldrig sett några compressiceps jaga ihjäl några likasinnade.Janne