hur många är dom i volym, alltså akvariemåttet, ser så fina ut med icke trasiga fenor-du ska se min auratus-grupp, vissa har knappt fenor för styrfart tyvärr, men gruppen verkar ändå hålla, enligt min erfarenhet så är det så olika i dominans och särskilt hur det utvecklas som fenbitning, mental terror eller utstötning men alltid nått av ett av det nämnda-gruppens sociala struktur verkar för mej alltid vara individuell-även om det i teorin ser likadant ut, lika grupp med samma förutsättningar men det slår nästan alltid olika.
Stämmer att dom inte har några trasiga fenor, kanske finns det någon individ som får något hugg på sig men det är ganska ovanlighet hos mig. Jag "packar" troffarna ganska hårt, nackdelen med det är ju filter och vattenkvaliten, det gäller och hålla koll på dessa men min rutin verkar fungera med hur ofta jag byter vatten och rengör filter och inte minst mängden foder. Har ju haft många av de troffegrupperna som jag har fortfarande i snart två år utan några större problem.
Jag tycker man minst skall ha minst 25 st. per grupp eller totalt 25-30 om man tar två olika grupper och då känns det som om 200 liter med stor bottenyta verkar fungera. Ndole-gruppen består av 29 st individer mellan 8-13 cm i ett kar på 200 liter (100x50x40cm). Jag hade 24 st. från början men det var för mycket slagsmål och revirfajter till följd av att två dog.
Specmats, har även Tropheus sp. Mpimbwe "Msalaba" i samma storlek på burk och dessa har nu blivit runt 8-9 cm, en grupp på 29 st individer som är könsmogna och är ett fruktansvärt drag i. Kanske Auratusen ligger i lä*-);), har lyckats nu att få en hona och gå hela väggen (fem små blev det), även några till som har tuggat tre veckor så även här verkar det fungera.
I de större karen (600 líter) kör jag 60 st troffar per burk.
Hälsningar
/Johan