Hej Doohan!
Min erfarenhet ang lättast/tåligast måste jag säga att vf har jag haft minst problem med.
Av all vf grupper som jag haft genom tiderna har jag bara haft problem med 4 av närmare 20 grupper, Ikola, Mpimbwe, Namansi II Fiery fry och Kachese.
Mpimbwe och Fiery fry var det agrisivitet, Ikola och Kachese sjukdum.
Medan med odlade f1-f2 etc har jag väll haft problem med nästan hälften av alla grupper.
Agrisivitet har jag haft problem med Mazwa, Pemba, Bulu point, Katonga mm ingen moorii variant vad jag kommer i håg.
Sjukdum har jag haft med bla Kapampa, Golden Kazumba, Golden Chisanse, Musanga, Kipili mm.
Ang din foder fråga kan jag inte ytra mig om NLS, har inte provat det och kommer troligen inte göra det heller.
Jag ger mina troffar Aquatic Nature, spirulina flingor, Artemia från Golden Gate och Cyclops.
Den kombinationen funkar hos mig och står fast vid den.
Jag tror att dom flesta som håller/hållit troffar har haft problem.
Det ända man kan göra är att hålla ett öga på sina djur, så fort man ser någon som hänger (matvägrar och flämtar) får man agera snabt med att ta bort den för behandling.
Ett råd är att alltid ha medicin hemma och ett karantänsakvarium.
Om antalet troffar i en 375l akvarium rek jag 20-30st men det funkar med färre med.
Mina överblivna vf Mpimbwe efter slakten hadde jag 2 hanar och 6 honor och det funtade kanon hade som mest ca 150 yngel innan jag la ner min odlin den gången, men jag är i gång igen :)
Många av dina frågor har redan andra svarat på men jag tänkte bara berätta om min erfarenhet oxå ;)
Mvh Henrik
Är lättast / tåligast? Vilka krånglar mest? Antar att många faktorer spelar in i detta, Men kanske ni har upplevt vissa mer tåliga än andra troffar?
Frågar då jag har tänkt prova dessa framåt våren. Lite svårt att hitta troffar i mina trakter (Gävleborg) Planen är att börja med odlat, o kanske senare köpa vf om jag lyckas med de odlade.
När det gäller deras mat har jag läst att Nls verkar vara guld mot soten, men kör ni verkligen med Thera A som är 0,5mm? Berätta gärna vilket foder från Nls ni använder och hur det funkar för er? Mixar ni så att ni ger dem räkmix + Nls + flingoder / dag eller?
Vad jag har förstått så råkar de flesta ut för problem med troffar, eller har jag dragit väl pessimistiska uppfattningar då?
Kan man köpa medicin till fiskarna innan de blir sjuka så att man har hemma? Har läst att ni kör med två olika mediciner vid misstänkt buksot, kan dessa köpas utan recept? I såfall vart och vad heter dessa mediciner.
Tänkte börja med ett akvarium som är 150x50x50. Hur rekommenderar ni antal troffar och vilka skulle funka i det akvariet? (Har ej plats för längre akvarium)
Vilken sand kör ni med till era troffar?
Ok det var flera frågor men jag hoppas ni står ut med dessa, Alla är vi nybörjare nån gång :)
Tack på förhand.