Som alltid med fotografering är det ljus, ljus och åter ljus som gör bilden, därav namnet. En extern blixt som placeras ovanför karet är "aldrig" fel. Jag måste skaffa det själv en dag så jag kan börja ta lite bilder igen. Saknar man (som jag) det utan är tvungen att använda kamerans eventuella fasta blixt kan man vinkla kameran neråt så att ljuset reflekteras åt ett annat håll än in i bilden. Övning ger färdighet! :)
Kan man styra slavblixtár med en pocketkamera då? hur gör man i så fall?
jag brukar aldrig ta rakt framifrån med blixt då får man ju som du säger ta lite ovanifrån och från sidan så blixtljuset studsar iväg...
fick ett tips på att om man körde med trådlösa blixtar som man styr genom den interna blixten i kameran så kunde man bromsa ljuset (men inte signalen) med en bit av den svarta filmremsa på negativ färgfilm som inte har några exponeringar. Den svarta bit remsa som finns först på rullen släpper igenom IR-ljuset men inte mycket av det synliga ljuset. Han brukade använda 3 lager filmremsa för att få bort blänket helt, jag har dock inte provat detta ännu.