I det här fallet är det inga problem med Anubiasen. Den mår fint.
Mja. Har sett en hel del av mina Anubias se ut så och det hjälper en hel del med gödning, ffa micro av bra sort. De blad där nerverna är gröna och resten börjar skifta mot gult brukar vara rökta (första bilden, plantan till vänster, den högra ser ok ut). Vi pratar inte high-tech här, utan folkabubbla. ;) Annars enig, växer de fort är nya blad ljusa och blir finfina sedan.
Ozric,
har du en filtering av Guds nåde är det just nitrat du borde ha (om du inte kör denitrifierande filter också). Bra filter omvandlar alla giftiga kväveformer till mindre giftigt nitrat rätt fort, det är tricket. Efter det byter man vatten för att minska nitratet. Jag hade i vilket fall definitivt vågat prova Tropicas Plant nutrition i halv dos, men det är bara ett tips. Självklart gör du som du vill.
Johan,
jag kör den Cryptocorynen själv, och vad jag märkt så gillar den hårt vatten. Att däremot plantera den i korallsand (ren kalk) blir nog för bra. Botten är viktig i många avseenden om man inte kör med koldioxid, och ren korallsand gör förmodligen att många näringsämnen inte blir tillgängliga för växterna (du torde få en botten med alldeles för högt pH). Misstänker att det är förklaringen till att de funkar mycket bättre i rådasanden. Grovleken har vad jag begriper mindre betydelse, om kornen ligger mellan 1-6 mm ca.
Hilsen,
P