Foxen Här kommer tiotusenkronorsfrågan: Jag har två kar varav ett Malawi och det andra Victoria som jag nu spekulerar i hur det skulle gå att blanda dess innevånare. Jag undrar alltså om någon kan tänkas ha egen erfarenhet (även kvalificerade synpunkter är välkomna) på huruvida det skulle gå att sätta en grupp om 10 st "Victoria Zebror" med följande Malawis: 6 vanliga "rödzebror", en "golden" och två ps.mpangas. Denna kombinerade grupp skulle ha ca 400 liter till förfogande. Anledningen till att jag vill göra denna rockad är att jag har en jättefin grupp på ca 15 Hongis tillsammans med de andra malawisarna men jag vill nu ha denna grupp i ett eget kar och då går tankarna till det som idag huserar victoriorna. Tacksam för svar!
Pettap Biotop vidrigt :) Men det borde inte vara något problem man blandar ju malar från sydamerika med Malawi, Viktoria och Tanganyika. //Peter
jarnvagar känner igen det där :) Du kommer att åka på att köpa ett kar till förr eller senare. Otålighet är akvaristens största fiende, eller var det plats brist :^)
malawijanne Ola Den kombinationen går säkert utmärkt. Rödzebra och victoria är en utmärkt kombination. Ja det tror jag också, att det kommer att funka, sedan om du köper till lite groluxrör, så kommer det att bli en kanonbalja.janne
classe ja den kan blanda men den är inte så kombination med den samma i sjön där så den ser ut i buuktiken där gör så man blanda men inte för mig egenligen hemma akvariefiskar..
Foxen Graci! Tackar ödmjukast för alla svar, jag är ju givetvis medveten (och känner i hjärtat) om att det är en styggelse att blanda sjöar men som någon skrev -otålighet och platsbrist är akvaristens största fiende som tyvärr vinner över mig denna gången. Skall dock investera i ett 720-kar som åker in i en vägg så det blir nog lite mer svängrum för firrarna när de bekantar sig.
jarnvagar Det är i varje fall roligt att flytta och pula. Och det ända som händer är att det snart finns en ny grupp som förjänar ett alldeles eget kar Xmas:) Vet precis hur det känns, precis som alla andra på detta forum:I
daniel_i_malmo Jag kan ockspå bekräfta att viktoriazebror, och de flesta andra viktoriaciklider funkar utmärkt med mbunas.
Foxen Skönt att få det bekräftat, vore mycket trist att se mina praktfirrar ge varandra så mycket trubbel att någon dukar under.. daniel_i_malmö;762800Jag kan ockspå bekräfta att viktoriazebror, och de flesta andra viktoriaciklider funkar utmärkt med mbunas.