vi kanske håller många fiskar för varmt, och framför allt utan årstidsväxlingar i temperaturen. Det är nog många fiskar som är väl värda ett test med temperaturväxlingar under året.
Det är exakt just detta jag är ute efter. Genom att inte ha värmare, men bo "tropiskt" som vi alla gör, så borde det funka perfekt. Temperaturen var nere i 19 i mina akvarier när det var 10 minus ute, men nu är den uppe i 21 igen. Jag har just flyttat så jag vet inte vad sommartemperaturen blir, men den har krypt upp mot 27-29 och över det om man inte släcker och slänger ut innefilter. Det är alltså inga kallvattensfiskar som trivs i året runt i Svensk inomhusmiljö.
Så min fråga är: Vilka fiskar ska man undvika? Jag tänkte att nåon affärsidkare kanske hade samlat på sig erfarenhet av andras misstag.
De flesta ciklider pallar detta det vet jag och det gäller även malawi, tanganyika och viktoria. Hur det är med firrarna från djupaste amazonas vågar jag inte säga, men jag hade Crenicichla menezesi och Aequidens patricki på jobbet utan att veta att de sönkte värmen på helger och nättern. På vintern låg temp på 16-18 och detta trivdes de alldeles utmärkt i.
På din fråga om intressanta regnbågsfiskar. Melanotaenia fluviatis verkar väldigt intressant då jag har funderingar på att starta ett kallvattensakvarium där temp inte blir mycket mer än 20-22 på sommaren och kanske håller 10-15 på vintern (höjer om man närmare sig fiskens trivselgräns förstås).