PatrikMalmo
Ja, jag har ju varit i startgroparna ett tag. Rätt länge minsann. Ekonomiskt går det ju inget vidare, men jag är lycklig och det är fint så.
Något som verkligen stör min lycka är dock "automatiska händelser" vid olika faser i detta med företag. När jag reggade namnet fick jag brevlådan full med erbjudanden från revisionsbyråer, om att ta hand om bokföring med mera. Tog ett par veckor innan det ebbade ut. Numera är det finansbolag som RINGER, och verkligen inte ger sig på punkten att jag med nödvändighet måste låna en massa stålars. De ringer dessutom på "primetime", när jag som bäst jobbar i lokalen eller tar en behövlig paus under helgen. Då jag har en del polare i Sthlm (finansbolag verkar alltid vara Sthlms-baserade), så svarar jag eller ringer tillbaks (har inte alla polarnas jobbnummer, så jag vet ju inte vem som ringt), och blir lite småputt över att jag får svar av finasbolagens telefonsvarare. Ett specifikt bolag har framhärdat i envishet, trots att jag sagt ifrån rätt bra om att jag inte vill att de ringer mer. Hur hanterar jag detta? Några förslag?
Hilsen,
P, sur över envisa marknadsförare
deelay
Lägg på luren så fort dom presenterat sig... det funkar alltid =) Men det avtar efter en tid precis som det första du beskriver.
En viss form av uppringning kommer alltid förkomma, det får man leva med helt enkelt.
Mattias777
Lägg på luren så fort dom presenterat sig... det funkar alltid =).
Deelay, du är en stenhård affärsman, härligt:);) Eller så får du ta och dela ut en utskällning på bred Malmö dialekt =)
Jarnis
Skaffa ett mobilkontantkort till firman och byt telefonnumret hos Bolagsverket (eller var företag nu är registrerade). Aktivera telefonsvar, stoppa in kortet i din mobil och lyssna av mobilsvaret typ 1 gång i veckan. Om du inte lämnar ut telefonnumret någon annanstans så vet du att alla samtal som kommit in = oönskade samtal.
Robin
Deelay, du är en stenhård affärsman, härligt:);) Eller så får du ta och dela ut en utskällning på bred Malmö dialekt =)
Det är ju det som fått Niklas dit han är idag. =)
Om han bara kunde svara på mina sms. ;)
Patrik: Säg att Hassan har hand om ekonomi och att han tagit tjänstledigt 6 månader. =)
Lundensis
Ja, jag har ju varit i startgroparna ett tag. Rätt länge minsann. Ekonomiskt går det ju inget vidare, men jag är lycklig och det är fint så.
Något som verkligen stör min lycka är dock "automatiska händelser" vid olika faser i detta med företag. När jag reggade namnet fick jag brevlådan full med erbjudanden från revisionsbyråer, om att ta hand om bokföring med mera. Tog ett par veckor innan det ebbade ut. Numera är det finansbolag som RINGER, och verkligen inte ger sig på punkten att jag med nödvändighet måste låna en massa stålars. De ringer dessutom på "primetime", när jag som bäst jobbar i lokalen eller tar en behövlig paus under helgen. Då jag har en del polare i Sthlm (finansbolag verkar alltid vara Sthlms-baserade), så svarar jag eller ringer tillbaks (har inte alla polarnas jobbnummer, så jag vet ju inte vem som ringt), och blir lite småputt över att jag får svar av finasbolagens telefonsvarare. Ett specifikt bolag har framhärdat i envishet, trots att jag sagt ifrån rätt bra om att jag inte vill att de ringer mer. Hur hanterar jag detta? Några förslag?
Hilsen,
P, sur över envisa marknadsförare
Kolla ifall detta funknar.
http://www.nix.nu/
Per-B
Kolla ifall detta funknar. http://www.nix.nu/
Det fungerar inte för företag!
cfakvarielagret
Per Det fungerar inte för företag!
Man måste inte berätta att det är företag
joe
Man måste inte berätta att det är företag
Precis...lika kreativ som alltid Christer. Men det är sant, det är det!
olof
Min favorit är att konsekvent härma dem som ringer. Det finns faktiskt få saker som förvånar, upprör och retar som detta. Det blir jättebra samtal av typen:
-Hej, Jag ringer från X-företaget!
-Hej, Jag ringer från X-företaget!
-Ja just det... Jag undrar om du är intresserad av erbjudandet Y?
-Ja just det... Jag undrar om du är intresserad av erbjudandet Y?
- Heh... Ja om du vill köpa Y alltså...
- Heh... Ja om du vill köpa Y alltså...
- Ha ha... heh... Så det är till att skoja idag... Men allvarligt talat...
- Ha ha... heh... Så det är till att skoja idag... Men allvarligt talat...
- ... Ja men då tar jag nog och läger på...
- ... Ja men då tar jag nog och läger på...
Oslagbart enligt mig. Man både tråkar dem som ringer och tar upp deras tid.
mvh
olof
cichlids4fun
En annan grej är att man kan be dem vänta för man har nåt på spisen, sen lägger man ifrån sig telefonen i en halvtimma, de lär inte ringa igen....
Kjell-Fohrman
Man säga en massa kul saker.
När dom frågar om har har tid en kort stund kan man säga visst. Jag tar 400 i startavgift för dom första 5 minutrarna och därefter 300 kr för varje påbörjat 5-minutersintervall. Sedan ber jag dom om om deras organisationsnummer och vad deras faktureringsadress är.
Men oavsett vad man gör -om man spiller tid på att lyssna eller driva med dom så tar det onödig tid för en själv så egentligen finns bara en sak att göra när man hör att det är en försäljare som ringer (vilket man alltid hör) är att omedelbart säga (redan innan dom hinner börja babbla) att man inte är intresserad, och sedan hej då och lägga på luren. Det tar max. mellan 10-15 sekunder.
Enda nackdelen med detta är att det ibland ringer någon som låter som en försäljare och man då lägger på luren. En gång ringde "min" bankkontakt mig och "lät" som en försäljare.........
Att bli förbannad är rätt meningslöst även om det är lätt att blir det ibland när 4:e försäljaren ringer på en timme. En gång blev en försäljare förbannad på mig när jag skällt ut honom och han ringde direkt upp mig flera gånger och hotade t.o.m. polisanmäla mig för att var oförskämd mot honom.
Mattias777
Kjell En gång blev en försäljare förbannad på mig när jag skällt ut honom och han ringde direkt upp mig flera gånger och hotade t.o.m. polisanmäla mig för att var oförskämd mot honom.
Det samtalet borde blivigt bandat, skulle vara roligt att lyssna på! Kanske du skulle spela upp det innan du håller föredrag på nån ciklidstämma;)
Wilhelm
Det finns ett företag som säljer kalsonger. Telemarketingföretagets kvinnliga telefonförsäljare, som verkade vara ganska ung (det är väl alla som jobbar som telefonförsäljare) babblade på och försökte ge mig ett par kalsingar mot att jag betalade fraktkostnaden. Dom har varit så tjatiga i flera månader, så till slut så sade jag till den unga damen, att jag kunde tänka mig ett par kallingar på ett villkor. Och det är? svarade hon.
Jo jag säljer trosor som är specialdesignade och om du ger mig dina mått, så kan jag skicka ett provabonnemang på ett dussin trosor till dig för endast 19.99 + frakt ett dussin gånger á 55kr.
Det ville hon inte och efter det har de tydligen strukit mig från telefonlistan.
Men man måste faktiskt tänka på att inte skälla ut dom. Det är inte deras fel att försäljningsmetoderna är sådana. Det är unga människor som försöker att tjäna ihop lite pengar.
Så säg vänligen och bestämd Nej Tack och lägg på luren.
Jonas-E
detta warpdrivecitat summerar väl vad jag tycker om telefonförsäljare;
http://warpdrive.se/17807
=)
olof
Ha Ha!
Dagens skratt Jonas!
mvh
olof
PatrikMalmo
Massa finfina råd här, man tackar!! ;) Får se vilket jag följer, eller om jag nöjer mig med att explodera rakt av nästa gång de ringer...
Fast allra bäst känns nog stödet i kampen mot telefonförsäljare av onödiga produkter jag inte ens tänkt att jag behöver. Men ja, jo... jag VET att det inte är deras fel, men kanske kan jag genom att explodera hjälpa dem att byta jobb till något roligare? *s* Det måste vara att värna om sina medmänniskor.
Hilsen,
P
olof
Men ja, jo... jag VET att det inte är deras fel, men kanske kan jag genom att explodera hjälpa dem att byta jobb till något roligare? *s* Det måste vara att värna om sina medmänniskor.
Hilsen,
P
Både försäljare och vi som blir uppringda är offer när det gäller detta. De har usel provisionslön och arbetar med att förödmjuka sig själva, vi blir störda.
Man gör dem bara en tjänst genom att få dem att inse att de är lurade.
mvh
olof
Kjell-Fohrman
Men ja, jo... jag VET att det inte är deras fel, men kanske kan jag genom att explodera hjälpa dem att byta jobb till något roligare? *s* Det måste vara att värna om sina medmänniskor.
Hilsen,
P
Nja jag tror nog inte att det jobb som de har nu står högst på deras önskelista över jobb - snarare att de var tvungna att ta ett sådant jobb frö att det inte fanns något annat.
Så att "explodera" tror jag inte är rätt sätt att värna om sina medmänniskor (även om jag som sagt ibland har svårt att hålla mig:I) utan snarare att sparka på dom som redan ligger ner.
PatrikMalmo
Jag är ju utbildad socionom, så jag får väl plocka fram kuratorskunskaperna och lite fint och mjukt leda dem in på en annan väg... kunde bli ett roligt samtal!! ;)
"Hej, jag ringer från företag XX..."
"Tycker du verkligen om det du jobbar med?"
Unt so weiter...
Hilsen,
P