efter att ha haft igång en 400L's växtburk i typ 2 år så har jag kommit till slutsatsen att jag inte har tid/ork att lägga ner en massa tid på det.
tänker nergradera det till ett lowtech SA. vad bör jag tänka på?
planen är att köpa 5 st aequidens rivulatus (1-2 hanar, 3-4 honor).
inredning främst med stora driftwood"rötter" samt lite tåliga växter (dock inte tvunget biotopriktiga).
förutsättningar som det ser ut nu:
Ljus:
4x58 watt t8 aquastar (0.58W/L) med reflektorer
Filtrering:
ytterefilter
aquael fzkn 700. 1700L/H
Botten:
Engelskt sjösten, blandade storlekar.
vattenvärde naturligt ur kran:
ph 7.75
kh 8
vad behöver ändras för att de ska trivas?
troligen så bör väl ph sänkas lite, men det borde väl funka med lite torv i ytterfiltret?
och bottensubstrat..? hur ser det ut naturligt? grus/sand/lera/jord/etc etc
har mitt par med 2 st rötter varav en väldigt stor... har oxå 2st svärdplantor i som hanen mer eller mindre försöker flytta på... du behöver inte direkt växter för rivulatusen. Jag hade turen att hitta den, vad jag tycker, ultimata krukan som honan kan gå in i när hon fått nog av hanen, så det är nog mera att du gör nån grotta eller liknande som honorna kan komma undan från den/dom buffliga hanarna.
jag kör med vanlig grus i normalstorlek, dom gräver ju lite här å där och dom verkar gilla den lilla sysselsättningen, av att dömma min hane...
jag gör inget för att ändra ph:t i mitt akvarium, är dock lite lat med att byta vatten varje veckan, det är ju en tålig fisk, och vattnet här börjar på 8 så det är normalt och så, inga som helst problem med det. :D
Beroende på storlek du kan få tag på så kanske det räcker för dig att bara ha ett par i karet, är en ganska dominerande fisk och vet inte om min hane hade jagat ihjäl om han sätt nån från sitt släcke! hehe