Det där var fascinerande tankar. Just det med att mycket ska ha ett mål har jag funderat en del kring. Evolutionen borde väl iof kunna ha ett brett "mål", som t ex överlevnad. Eller tänker jag fel? Evolutionen är ju ingen tänkande varelse, men Ola har benämnt den som naturlag. Nu vet jag inte om naturlagar har ett mål, men de funkar iaf enligt ett bestämt mönster. Vore intressant att få mer perspektiv kring det.
Jag drar annars paralleller till att samhällsutvecklingen skulle gå att styra. Såvitt jag vet har alla försök att styra ett land i någon tänkt riktning misslyckats. Vi tror vi har kontroll... men jag ser det inte så. Jag vet inte om evolutionen är samma "kaos" som jag ser i samhällsutvecklingen, men om det finns kvar "felaktig design" som giraffer, så är tanken inte omöjlig. Samtidigt måste det väl vara så att hur giraffens nerver än ser ut så överlever den enligt andra regler. Eller?
Hilsen,
P
En naturlag är ju som den är för vi har bestämt att med den kunskap vi har så definierar vi naturlagen på detta viset.
Varför det blev så, är ju värre att svara på.
At samhället kan styras antar jag beror på att vi låter oss styras, för vi tror det blir bättre, Stalin o Hitler hade inte mänskligheten med sig och drev samhället i botten.
Men visst kan vi med eugenik styra utvecklingen, men om det blir bra vet inte förren det är för sent.
För att något ska ha ett mål, måste det finnas tankeförmåga och framtidsseende, jag tror vi människor är ensamma om det, då menar jag vår hjärna. Cellerna tror jag absolut inte har något mål, de har bara arbetsuppgifter, likt myrorna.