Hej!
Jag håller inte med dig Mikael ta och titta i "Frihetens Filosofi" av Steiner så får du en del vetskap om darwin jag säger igen hans teorier är yttre vetenskap men hans teori om människan är helt uppåt väggarna tokig,för och kunna förstå människans väsen måste det till en andlig vetenskap och detta har inte darwin / Ann-Mari PS Steiner har denna andliga vetenskap
Annmari, kom inte dragandes med en hundra år gammal bok och sluta tjaffsa om Darwin. Det är evolution, genetik osv det handlar. Darwin startade ett vetenskapsfällt, han är inte en auktoritet som alla utsagor måste kontrolleras mot (vilket däremot Rudolf Steiner är). Fast Steiner skrev förstås bara om Darwin (eller möjligen transmutation som Darwin själv kallade det), inte evolution. Är det därför du envisas med att syfta till Darwin - Rudolf Steiner gör ju det?
Jag orkar inte rota rätt på en vettig "neutral" referens till antroposofin så jag kör på wikipedia.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antroposofi
Håller du med om detta?
"Steiners verklighetsbild är monistisk, det vill säga hävdar att dualismen som uttrycks till exempel som "ande och materia" är skenbar och beror på människans konstitution. Detta får till konsekvens att ande och materia kan gå över i varandra. I boken "Teosofi" jämförs med en varelse som har sinnesorgan för att varsebli is men inte vatten, vilket får till följd att isen tycks försvinna i tomma intet när den smälter och uppstår igen ur intet när den fryser beroende på den begränsade iakttagelseförmågan. På liknande sätt, hävdar Steiner, saknar människan organ för att iaktta det andliga, vilket får till följd att materia verkar försvinna och uppstå till synes ur tomma intet. De andliga organen, menar Steiner, finns latent i varje människa och kan utvecklas genom bestämda övningar."
Om du gör det så är ditt resonemang att Darwin är en förvirrare åtminstone logiskt och faktiskt rätt intressant. Det skiljer sig rejält från bokstavstroende och kreationism/intelligent design.
Sedan ger jag en länk för att visa var jag står i frågan:
www.vof.se för att gå direkt till texter om antroposofi
http://www.vof.se/links.php#cat5