HAr för mig att GM sa att de skulle betala alla leverantörskulder eller var det bara snack?
Vad jag har förstått så gick GM ut och sa att alla skulder till underleverantörer skulle betalas av dem rakt av.
Detta var väldigt förvånande till en början, men tänker man ett steg längre att de vill avknoppa Saab som fristående bolag, så måste kedjan av underleverantörer fungera/överleva för att det skall finnas en chans att driva företaget vidare och hitta en ny ägare.
Alla inköp som sker under rekonstruktionen måste göras som likvida direktbetalningar, vilket innebär att underleverantörer så länge som de får beställningar inte riskerar att bli utan pengar. Dock så står ju underlevernatörerna i ett läge där de inte vet när och om de får nya order, och då måste de ju reducera personal för att inte belastas av höga personalomkostnader utan något att utföra.
läget är prekärt oavsett hut man vrider och vänder på det, och timingen förstås urusel eftersom även om Saab nu skulle få lån eller en ny ägare som satsar pengar och får ut det breddade modellprogrammet, så står vi fortfrande inför finanskrisens fakta att konsumenterna inte dirket rusar ut och spenderar sina pengar, och definitivt då inte på en kapitalvara som en bil.