Hej Pelle!
Tack för ditt svar. Jag har försökt att läsa på om Apistogramma Baenchi men dessvärre verkar det gått mig förbi att de är särskilt agressiva. Du har inte något tips på var man kan finna information om Apistogramma-arter? Det skulle vara mycket intressant att kunna läsa mer om dessa vackra fiskar.
Självklart skulle jag vilja ge dem ett större akvarium men det får bli en annan gång (när jag inte bor i korridorsrum längre ; )).
Jag har tänkt på det där med att köpa fiskar som kan sprida ut agressionerna litet. Jag är väldigt förtjust i barber. Tror du att det skulle bli för mycket att ha ca 5-6 kopparbarber i akvariumet också? Jag har dragit mig för att köpa fler fiskar eftersom jag inte vill att det ska bli trångt samt så vill jag behöva byta vatten och "slamsuga" bottnen så sällan som möjligt (max en gång i veckan).
Tack på förhand för alla svar.
Etsna
Generellt brukar det vara så att barber inte är de bästa sällskapet för apistos.
Barber brukar bli lite för närgångna och ibland blir de fenbitare. Dessutom är de ofta bottenorienterade, så de konkurrerar om livsutrymmet med apistos.
Tetror brukar vara notoriska yngel rövare. Inte så kul om man råkar få en kull yngel. Några undantag finns, exempelvis smycketetra och stänktetra.
Bäst är arter som är yt-orienterade, småväxta och inte äter yngel.
Alltså är kardinal fiskar perfekta kandidater :)
Mvh/