mikro
Observerade häromdagen lekbeteende för första gången hos mina phenochilus. Jag hoppas verkligen att det ska bli någonting av det, eftersom det för närvarande är min ögonsten : )
Är det någon som har erfarenhet av dessa fiskar? Om de leker i grotter, över sand, vill ha mycket utrymme under lek mm? Jag har för närvarande 1 stor hane som börjat färga ut med prickar, tre honor och en lite mindre hanne som hamnat längst ner i rangordningen.
Det är verkligen kul att sitta och titta på alla mun-mot-mun fajter om rangordningen. De flesta passar även på att ge små tjuvnyp i sidan på fiskarna högre upp i rangordningen när de tittar åt ett annat håll : )
/Mikael
mikro
Kom på en fråga tills om jag lika gärna kan ta direkt: Har sett att det finns både phenochilus tanzania och phenochilus lupingo. Är detta samma sort, eller två olika, och vad skiljer dem åt i så fall?
tack igen!
/Mikael
Micke
Placidochromis sp. "phenochilus tanzania" är hadelsnamnet på den fläckiga varianten av Placidochromis phenochilus. Den förekommer mellan Makonde och Lupingo i Tanzania.
Den leker över sandbottnar.
Det fanns en artikel om dessa fiskar i Ciklidbladet förra året.
Mvh Michael Persson
mikro
mmm, jag hörde att jag missat den artikeln. Jag mailade till Carl-Axel för någon månad sen för att höra om man kunde beställa det numret, men fick inget svar : (
/Mikael