simonslusk nu har det första offret skördats... tror jag iaf. en leleupi har fått så mycket stryk så att simblåsan är ur funktion, motoriken i övrigt verkar det inget fel på, men han(hon?) har svårt att hålla sig upprätt och flyter mest runt i konstiga vinklar. finns det en chans att simblåsan läker ihop och fungerar igen, ska jag låta han bli sönderslagen i karet, eller ska jag avliva den lilla parveln? om det blir avlivning, är då nedfrysning det mest humana alternativet? tack på förhand. mvh simon.
Wilhelm Avliva fiskstackarn! Skär av huvudet med en vass kniv eller klipp av det med en sax. Frysning är plågsamt för fisken och är inte att rekomendera!
AnnikaY Det låter inte som om det finns mycket hopp för leleupin. Det bästa är att avliva den. Frysning är inget bra alternativ så gör som Wilhelm säger, skär/klipp av huvudet på den.
simonslusk tack för era svar... ja, det blir nog avlivning. men jag måste ifrågasätta. fiskar är ju kallblodiga djur. borde då inte nedfrysning vara ett "humant" alternativ? pga att kroppstemperaturen sjunker så pass snabbt.... sen är den vad vi tror är borta. det ligger givetvis mänsklig ångest bakom frågeställningen, man vill inte döda sina "älsklingar" och det blir jobbigare att aktivt avliva kraken med halshuggning än nedfrysning... (har haft en såkallad bortamatch, därav har ej dödsdomen trädit i kraft) får bli när karet tänds och jag känner mig stabil nog för att genomföra denna grymma handling... :´( MVH
ParSve Hej! Det bästa för din mänskliga ångest är ju att avliva fisken på det humanaste sättet som går, vilket är via halshuggningsmetoden som tidigare nämnts. Läs mer här, där besvaras bl.a. din fråga om frysning: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=44862
simonslusk bortamatch och bortamatch, eller, ja. borta... men kanske inte så mycket match. jag vet inte riktigt hur man ska definera det. men det tillhör ett annat forum. och ja, det får vi väl hoppas. men hon är på andra sidan jordklotet och vi har ett såkallat "uppehåll" för tillfället. :^) fred