Det stämmer... det är ju inte helt lätt att bedöma Ph från färgpluttarna på testet men det ligger nog mellan 7,5-8 och med ett Kh på 2-4 om jag minns rätt. Det var ett tag sedan jag kollade vattenvärdet. Jag byter ca 1/3 varje vecka för att kunna ha en jämn vattenkvalitet. Nu har dock Lerum börjat hälla i kloramin så jag funderar på att sätta dit ett kolfilter... ;) (med inspiration från en annan tråd - http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=59208&highlight=kloramin)
Ja, tyvärr så lär vi bli tvungna att köra med kolfilter.
Om vi nu inte har egen brunn, då blir problemet istället att vårat problem är att vi har surt vatten.
Men om jag skulle välja, jag har haft båda två alternativen.
Då skulle jag välja egen brunn, se till att den är tillräckligt djupborrad så att man få ut tillräckligt med vatten.
Sedan som jag hade det med min brunn. pht var på 6.2 det var ju alldeles för dåligt för malawi.
Lösningen var att köpa ett filter, nej det var ett doseringsfilter, man stoppade i ett pulver i en 300 liters behållare, som sedan styrdes av vattenmätare, sedan var det bara att vrida på ratten, plus betyder högre ph
Ja nu ville jag ha högre ph så det var bara att ställa in den på 8,5, ja det funkade klockrent. (filtret kostade 10000, detta var 1995.)