Till att börja med rekommenderar jag aldrig ytterfilter, mest för att _om_ någonting händer så blir det tråkiga konsekvenser. Nu händer det väldigt sällan att ett ytterfilter går sönder/börjar läcka men min personliga åsikt är att försöka eliminera så många riskfaktorer som möjligt.
Jag föredrar att använda pumpar utan filterpatroner, dvs endast själva pumphuset. På denna kan man själv fästa en plaströr med filtermatta. Se
http://cichlidinspiration.net3services.com/show_articles2.asp?id=4 för en komplett beskrivning. Denna lösning minskar behovet av filterrengöring till 1-2 ggr/år och ökar filtervolymen vilken i sin tur ökar den biologiska reningen. Nackdelen med denna lösning är att den tar mer plats i akvariet (jämför med ytterfilter) och inte ser så vacker ut.
Eheim har bland de bästa/mest driftsäkra och dyraste pumparna på marknaden. 2 pumpar av modellen Eheim 1250 (osäker på modellbeteckningen) (1200/h) skulle passa perfekt i ditt akvarium. Pumpmärken som det inte pratas så mycket om är Project och Maxijet. Dessa märken har numer mycket bra pumpar och flera odlare/grossister jag känner till använder endast dessa pumpar. De ligger normalt ett par hundralappar under Eheim's priser. Anledningen till att de inte är så vanliga är att de inte saluförs av så många handlare här i Sverige. Fluvals pumpar har jag personligen ingen erfarenhet av men jag har hört mer negativt än positivt om dem.
MVH
/Kenneth Johansson,
www.akvarie.net