_Varanus_
Hej, jag var på en kort semester i Göteborg i helgen
och va ju tvungen att gå in i alla djuraffärer jag kände till.
Kunde inte motstå dom här frontosorna.
Den ena som jag tror är en hane, baserad på att den hade störst puckel utav dom fyra som gick i akvariet, är väldigt blå.
den andra som jag hoppas är en hona, inte fullt lika blå, men väldigt lika i form o ränder. tog den med minst puckel i gruppen
dom är cirka 15cm +
här kommer 2 bilder, undrar vad det är för frontosa jag skaffat?
Barracudan
100% inte Burundi (det ser du på randen över pannan) Jag tror till 95 % det är Mpimwe.
Patric
tror också det är mpimbwe har själv tio såna som drar runt här.
kunde inte dom i affären vända dom så du fick 100% på könen?
det är det enda säkra sättet
mvh patric
_Varanus_
Okej, hur pass vanliga är dom? är det svårt att få tag i flera?
Går hanar ihop?
DaRe
Jag gillar verkligen bilderna på dessa firrar. Mäktiga som få!
Barracudan
Okej, hur pass vanliga är dom? är det svårt att få tag i flera?
Går hanar ihop?
Hyfsat vanliga. De upplevs ofta som den aggressivaste frontosasorten, men å andra sidan säger inte det så mycket, då frontoser ofta är väldigt snälla. Ska du ha fler hannar är det nog bäst att skaffa det medans de är hyffsat små, typ nu.
Man vet aldrig hur det går att introducera en nykomling i en etablerad grupp.
Här kommer ett kort på min VF Mpimbwe som jag saknar.
sleepy
Vilken affär köpte du dem av?
Hej, jag var på en kort semester i Göteborg i helgen
och va ju tvungen att gå in i alla djuraffärer jag kände till.
Kunde inte motstå dom här frontosorna.
Den ena som jag tror är en hane, baserad på att den hade störst puckel utav dom fyra som gick i akvariet, är väldigt blå.
den andra som jag hoppas är en hona, inte fullt lika blå, men väldigt lika i form o ränder. tog den med minst puckel i gruppen
dom är cirka 15cm +
här kommer 2 bilder, undrar vad det är för frontosa jag skaffat?
_Varanus_
Herkules Zoo
sleepy
okej ;)
Patric
håller på och testar dr bassleers XXL samt NLS (2mm) theraA just nu endast.
sist jag körde nls så kom dom igång och lekte , sen bytte jag till räkmix, tog stopp direkt har inte haft en enda lek sen foderbytet.
vad tror ni som kan? dr bassleers XXL samt NLS Thera A (2mm) endast dagligen?det borde ge dom komplett behov
mvh patric
Barracudan
Bassler och nls blir säkert en kanonbra blandning. Mina xxl bassler är slut, har Hikari staple som dom knappt äter, däremot gillar dom Hikari ciklid.
Bassler är kraftigt foder, som jag tror dom behöver för att komma i lekform.
Patric
Bassler och nls blir säkert en kanonbra blandning. Mina xxl bassler är slut, har Hikari staple som dom knappt äter, däremot gillar dom Hikari ciklid.
Bassler är kraftigt foder, som jag tror dom behöver för att komma i lekform.
ok låter bra det:) , förresten om du vill ha tag på basslers foder , så fixar kent det (NOL) jag köpte själv av han nyligen ,han skicka upp det.
vet själv hur jag fick jaga för att få tag på det därför jag tänkte tipsa ifall att.
mvh patric
Patric
funderar på att göra om hos mina frontosor ,och köra endast med fyra,fem stora krukor som iredning samt grus då givetvis. visst inte snyggt men gillar inte att dom drar in i dom vassa stenarna ibland när dom skenar och får skador på huvudet osv.
nån som testat? det borde väl bli bättre grottor till dom än man kan göra med sten?
elvin
Geografisk variant på mina frontosor?
Hej, jag undrar vilken variant det är jag har på mina frontosor. Bilderna är 1½ år gamla, och de är mycket större nu såklart. Är det svårt att se på unga djur? Jag tänkte på att de har en mycket distinkt rand på huvudet, genom ögat. Det ser man inte på alla varianter av frontosa, eller?
Barracudan
Den första bilden är osäker, men de andra är solklara Burundi.
elvin
Tack Barracudan! Jag insåg att första och sista bilden faktiskt är samma fisk. Lite olika ljus bara. Den är lite "missbildad"...pannan är liksom insjunken på mitten, och munnen är sned, om man ser framifrån. Väldigt personligt.
Barracudan
Höll på att tröttna på mina Frontosor, när jag surfade in på en dansk killes 1600 liters med 26 stora moba. Intresset sköt i höjden direkt.
Hur går det med era frontosor, mina Burundi förökar sig som kaniner, men det går trögare med Kitumban.
Mejla lite bilder på era frontoser.
Patric
mina mpimbwe går det inge vidare med just nu , dom leker inte längre , fick två lekar sen bytte mat , är nu tillbaks på NLS samt bassels xxl ,men ingen framgång ännu, kan iofs inte mata dom fullt med nls ännu , får vänta nån vecka sen ökar jag på.dom kliar sig mycke dock, ännu mer direkt efter vattenbytena? byter bara 1 1/2 dm 2ggr i veckan på dom , så det borde inte vara att jag byter för mycke iallafall.nitrat värdet är bra högt.har ett troffe kar också 720 l byter halva karet 3ggr i veckan på det och dom reagerar inte så för fem öre.så har du nåt tips om vad som kan vara felet så är jag tacksam barracudan
Barracudan
Prova med salttilsatts och se om det hjälper mot kliandet. Vattenbytet borde inte vara något problem.
Är ph ok, släng i bikarbonat (om du inte redan gör det)
Patric
har provat med salt , det gör bara att dom kliar sig ännu mer än före.
kan prova bikarbonat och se , konstigt om det vore det , kör faxe grus i båda mina , troffarna reagerar inte alls,värdena är ok förutom nitrat hos frontosorna då.