Kilen Härligt :PHoppas få tag på fler eller att dom fixar lite yngel Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Pierre Finna jag fick nyligen hem 9 st moba F1 med riktigt snygga och titta på. Kul att det är fler som hittar dom
elvin Ska ta upp akvarieverksamheten här hemma efter en lång paus. När karet är klart (till våren?) kommer jag med stor sannolikhet vara sugen på Frontosor. Frågan är vilken variant man ska satsa på? Jag har haft dessa mysiga djur förut ett par omgångar, men aldrig brytt mig så mycket om vilken variant det var. Jag skulle då vilja låta en grupp småttingar växa upp tillsammans. Akvariet är 200x80x60. Hur ska man göra? Ta de som finns? Vilka är finast som vuxna?
Pettap Att låta de växa upp tillsammans är roligt och spännande, de växer ganska fort om du matar ordentligt. Vilken som är finast är upp till betraktaren. Själv har jag den sydliga Gibberosa från Moba. Det är en av de blåaste varianterna. Om du är medlem så kommer det en stor artikel i ciklidbladet snart om Frontosa och Gibberosa. ;)
elvin Här är min Alfa hane av Gibberosa "Moba" Grym! Vad använder du för belysning? Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kilen Där är min alfa hane gibberosa moba. Vad matar ni med? Skulle vilja ha nått bra torrfoder. Har bara fryst just nu Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Pettap De äter allt. Hikkari sjunkande pellets fungerar bra men jag matar mina nästan bara med räkmix.
DaRe Där är min alfa hane gibberosa moba. Vad matar ni med? Skulle vilja ha nått bra torrfoder. Har bara fryst just nu Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk Så grymt snygga firrar!
Pettap De är jätte griniga när du byter mat. Mina är likadana när jag provar något nytt. Jag provade med sjunkande Hikari pellets som de vägrade att äta. Jag fick blöta upp det i räkmixvatten i början för att de skulle ta maten. När de väl har vant sig med ny mat så är det galna i det. Det kan ta 2 veckor innan de börjar äta ny mat
elvin Vad har ni tillsammans med era frontosor? Intressant att veta vilka kombinationer som funkar. Jag hade frontosor ihop med leloupi, vilket var trevligt. De har också ett intressant beteende och rörelsemönster. Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pettap Jag har provat det mesta med blandat resultat. Från början hade jag ett "sällskaps kar" med allt från snäcklekare, prinsessor, jullar, leleupi, leptosomor. ventralis, boops, hästnosar, calvus, troffar, petrissar, malar och ålar mm. Det gick jätte bra i början men tillslut började Gibberosorna att äta upp allt som gick in i munnen i en ohälsosam fart. Nu kör jag Gibberosor, Boops, Leleupi, J. Dickfeldi, N. Pulcher, T. Oriochromis, Compresiceps, Calvus, N. Tretocephalus. S. multipunktatus, S. petricola. och Mastacembelus ålar. Det fungerar bra.
elvin Frontosatråd Ok! Jag vill också ha mycket fisk och många arter. Frontosorna ska vara störst och sen ganska mycket fisk som är lite mindre. Jag har 200×80 cm, så det ska väl få plats ett och annat. Jag kommer också ha en stor summa som filtrering och detta tillåter ju också lite mer fisk. Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pettap Ta arter som inte får plats i munnen och helst inte kräver uteslutande grön foder (Tropheus, Petrichromis mm) Arter som fungerar bra och äter samma typ av foder som jag kan rekommendera är väl dessa: Altolamprologus calvus Altolamprologus compressiceps Altolamprologus fasciatus Gnathochromis permaxillaris Hemibates koningsi Lepidiolamprologus elongatus Lepidiolamprologus kendalli Lepidiolamprologus lemairii Lepidiolamprologus profundicola Limnochromis staneri Neolamprologus tretocephalus Neolamprologus sexfasciatus (blå eller gul) Dessa kan fungera om de är tillräckligt stora eller har möjlighet att gömma sig: Oreochromis tanganicae (algätare men verkar klara maten bra hos mig) Callochromis macrops Callochromis pleurospilus Julidochromis dickfeldi Julidochromis marksmithi Julidochromis marlieri Neolamprologus brichardi Neolamprologus leleupi Ophthalmotilapia boops (har fungerat för mig i 3 år)
elvin Frontosatråd Oj, tack för en gedigen lista! Staneri och sexfasciatus har jag inte sett förut. Riktigt fina! Boops vill jag ha, fast det grundar jag enbart på att de ser roliga ut. Men, det dröjer ett tag innan jag kan befolka mitt kar, så jag har tid att gå tillbaka hit och fundera. https://r.tapatalk.com/shareLink?share_fid=22391&share_tid=73473&url=https%3A%2F%2Fwww%2Eciklid%2Eorg%2Fforum%2Fshowthread%2Ephp%3Ft%3D73473&share_type=t Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kilen Fan har en hona som verkar fått mycket stryk. Håller sig mest vid utan och verkar ha svårt att simma. Får bli att starta upp 120L akvarium imorgon som hon får gå i ensam en stund. Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk