Barracudan
Ny lek idag
Här kommer lite bilder från dagens lek. Sänkte ytterfiltret, så att cirkulationen blev mindre, och förhoppningsvis mer befruktade ägg. En störande sak var att en compressiceps norpade en del ägg, utan att vare sig honan eller hanen förstod vad som hände.

Barracudan
Å här kommer en bild på en icke lekande hane som råkade glida förbi...
RobbanG
Det är vackra fiskar ni har. De större utstrålar ju t.o.m. personlighetsdrag via fotona - inte så vanligt bland firrar. Någon gång skall jag ha en liten grupp med ett par riktigt stora...
imported
Ja du fick samma problem med dina compressiceps när frontosorna lekte. Man blir ju vansinnig när man ser dom festa på äggen.
Hoppas honan behåller äggen och går tiden ut.
Mvh Hans
imported
Nyfiken
Här kommer lite bilder från dagens lek. Sänkte ytterfiltret, så att cirkulationen blev mindre, och förhoppningsvis mer befruktade ägg. En störande sak var att en compressiceps norpade en del ägg, utan att vare sig honan eller hanen förstod vad som hände.
Hur går det tuggar hon fortfarande?
Mvh Hans
Barracudan
Nej, tugget borta som vanligt efter 2-3 dagar. 6:e leken nu med samma hona.
Barracudan
Hur går det där ute i landet med era Frontosor? Lite nya bilder vore fint.
akva99
ja då har man varit och köpt 8 st Blue Mpimbwe yngel.valde 2 större 2 mellan
och 4 mindre hoppas det blir en bra fördelning:D
Oden70
ja då har man varit och köpt 8 st Blue Mpimbwe yngel.valde 2 större 2 mellan
och 4 mindre hoppas det blir en bra fördelning:D
Och jag som vill bli av med mitt f1 pare, har en hane på 15cm och en hona på 12cm. E lite malplaserade där dom e tyvär:(:(:(
Såg att det var blue mpimbwe du köpt, kollade inte tillräkligt noga. Mitt f1 pare e blue moba.....
Barracudan
Yeees, ny lek med en hona som jag alltid trott var en hane, ca 22 cm. Hoppas denna hona fattar galoppen bättre, ska på sem en vecka, så nu kommer man längta hem och se hur det gått....
tege
Yeees, ny lek med en hona som jag alltid trott var en hane, ca 22 cm. Hoppas denna hona fattar galoppen bättre, ska på sem en vecka, så nu kommer man längta hem och se hur det gått....
En hel vecka?:D efter frontosa lek kan du väl kosta på dig minst en fyraveckorsresa innan det är dax. Mina Burundi går drygt fem veckor o tuggar innan det är dax.
Hoppas det går bra.
Barracudan
Rekordet mina har gått är tre dagar, och jag åker i morgon, så vi får se,får koppla upp en webkamera :)
Patric
nån mer än jag som upplever frontosor som lätt skrämda och lite nervösa?
jag kör mina i art akvarium , 4+6 (mpimbwe) i ett 540L i nuläget , filtreringen är två 2252 samt ett 2028 ytterfilter, matar med artemia två gånger om dagen , samt byter en dm tre gånger i veckan ,men som sagt gillar inte det att dom är så lättskrämda för allt,sticker en så sticker alla, nån annan som kör art akvarium av denna snygga ciklid? och kanske upplever samma sak?har erfarenhet av att det kan bli problem med art akvarium förut , får väl skaffa nån drag sort annars och blanda med så dom lugnar ner sig.
Barracudan
Det händer då och då när man gör någon hastig rörelse framför akvariet, att dom får panik och drämmer i i väggarna, hitills har dom klarat sig med lite småsår, men är livrädd att de ska skada ögonen.
tege
Mina tar det lungt oftast, har i och för sig en massa frontosayngel och lite annat smått o gott tillsammans i samma burk. Ibland smäller det men det är oftast i samband med jakt, häromdan var det nära att ena täckglaset åkte i golvet, det låg och vägde på kanten. Har nu lagt på en större och tyngre ljusramp som förhoppningsvis håller glasen på plats bättre.
En annan burk där jag har en T-5 ramp hängandes lite ovanför burken där är fiskarna lite spaka när man närmar sig, troligen sprids det för mycket ljus runt om istället för bara ner i burken.
Patric
ok , men då vet jag att jag inte är ensam , det är ganska vanligt om man kör art akvarium att det kan bli så tyvärr, får kolla upp om det finns nåt kul att blanda med , tre eller fyra dubbar hade ju varit det bästa , men det går ju inte pga att jag matar med artemia,nån som har nåra tips om kul fisk att ha ihop med frontosa annars?
Barracudan
Jag har just nu Julidochromis och Altolamprologus compressiceps, fungerar mycket bra. Julidochromisyngel försvinner, men det är inte Frontosorna som tar dom, utan Compressicepsen.
Hade Tropheus ett tag, men de stubbade av de långa fenorna på frontosorna.
fredrik-tern
någon i skåne som har frontosa kitumba yngel eller någon
annan variant som är mycket blått i?????
fredde
Patric
någon i skåne som har frontosa kitumba yngel eller någon
annan variant som är mycket blått i?????
fredde
den som du ska ha isåfall är zaire(på bilden ovan) den är mest blå,sen mpimbwe ,det är väl dom som är mest blå skulle jag tro
Patric
Rekordet mina har gått är tre dagar, och jag åker i morgon, så vi får se,får koppla upp en webkamera :)
hur har det gått med småttingarna? är dom kvar?