StefanL
Fungerar nog bra med bara bikarbonat.
Mina kitumba lekte i måndags, tog några bilder. Tömde honan, 55 romkorn, ca 20 kvar nu som inte möglat, håll tummarna!
Vilka fina Frontosa...hur stora är dom nu?
doohan
Använder
Fungerar nog bra med bara bikarbonat.
Mina kitumba lekte i måndags, tog några bilder. Tömde honan, 55 romkorn, ca 20 kvar nu som inte möglat, håll tummarna!
du äggtumlare då eller?
Barracudan
Den lekande hanen på bilden är 29,7 cm, uppmätt i samband när jag fångade honan.
Jag har ingen äggtumlare, utan provar en egen uppfinning. Om jag lyckas få fram yngel, så blir det en lång frontosaartickel i ciklidbladet, då ska jag beskriva min uppfinning.
imported
Den lekande hanen på bilden är 29,7 cm, uppmätt i samband när jag fångade honan.
Jag har ingen äggtumlare, utan provar en egen uppfinning. Om jag lyckas få fram yngel, så blir det en lång frontosaartickel i ciklidbladet, då ska jag beskriva min uppfinning.
Men du har alltså tömt honan väldigt tidigt? Varför?
pontus
Tosorna brukar ju vara riktigt duktiga på att hålla, t.o.m första gången, eller kanske jag bara har haft massa tur ;D
/ MVH Pontus
Barracudan
De vanliga burundifrontosorna är det aldrig några problem med. Mpimbwe brukar också sköta sig. Däremot zairevarianterna (Moba, Kitumba, Kapampa) har visat sig hopplösa. Ingen vet riktigt varför.
Kolla in cyphos.com där använder 99% äggtumlare.
Efter att samma hona lekt över tio gånger, under en tvåårsperoid och oftast bara tuggat tre dagar, blev jag sugen på yngel.
Innan jul tuggade hon rekodlångt, ca 10 dagar, och när jag fångade henne efter en vild batalj hade hon tre krossade och ett levande larv med gulesäck.
I brist på akvarium fick det åka runt i en ungfödarkasse, men tyvärr efter några dagar var det någon frontosa som fick nys på det och lyckades suga ut den genom gallret.
Leken efter 10 dagarstugget höll i ett dygn:( så nu ville jag testa att fånga henne direkt.
Hade jag haft fler akvarier kunde jag prova att lägga henne i ett eget, så att hon slapp frestas varje dag vid matning, men det får bli framtida projekt.
Det är fler honor som leker, men hon är helt klart populärast, har 8 st honor, och varannan lek är med henne.
sleepy
Hur ofta har du lek i karet då?
Barracudan
Ca varannan månad har jag lek.
Barracudan
Aj då, en golden hade inatt hoppat in i skålen med rom, endast tre kvar.
Som plåster på såret tuggar en hona till, låter henne vara.
Barracudan
Har nu 11 st yngel, känns kanon.
Kaasa
Bra jobbet Barracuda.
Dette fortjente du:)
Mvh Roger
Barracudan
Bra jobbet Barracuda.
Dette fortjente du:)
Mvh Roger
Tack!
Jag lämnade av tre stora hanar hos Nol idag, hade aldeles för många.
Jost
Var inne hos i Nol för ett par dagar sedan. Tror jag såg de hanar du lämnat. Rikigt fina tyckte jag, synd att mina är för små för att man kan lägga till några stora.
Barracudan
Hur stora är dina?
Patric
grattis till småttingarna barracuda:) alltid roligt när nån lyckas , synd att det är så långt bort om du nu har nån tanke på att sälja dom framöver
Jost
Mina är mellan 9-17 cm. Hoppas på att man fått en rätt så stabil grupp
Barracudan
grattis till småttingarna barracuda:) alltid roligt när nån lyckas , synd att det är så långt bort om du nu har nån tanke på att sälja dom framöver
Vänersborg är inte långt från Alingsås, finns ju några ciklidkillar där, tror jag var där förra hösten hos en Tropheuskille, ev var det i trollhättan, men det är väl samma sak :)
Patric
hehe kanske tänkte fel , det var ju tidigt man skrev:)
jo trollhättan är allt nära , kan ta sig en cykeltur dit utan problem om man känner för det.tropheus finns,men däremot frontosor verkar det svårare med här.mina mpimbwe åkte jag ner till nol och köpte.som förövrigt jag hoppas ska börja leka snart.
Barracudan
Ny lek ikväll, det går bra nu...
Artickel kommer troligtvis i nästnästa nummer av cilidbladet.
msb
Man får gratulera:) själv blev jag av med 8 st.... karet sprack igår:´(