Kolfilter ska funka mot koppar. Såg även att dom påminde om artikeln Ciklidbladet nr2/2008 så ska söka upp tidningen å läsa igenom den igen. Tack för tipset tror nästan det får bli ett kolfilter känns som att man kan byta filter ganska ofta för dom där 13 000:- ;) :D
Hej Danne
Det är jag som har skrivit artikeln CB 2/08 om Kopparförgiftning och den bör du läsa om du ska byta värmepanna.
Jag anv
Callidus kolfiltersytem och har lyckats bibehålla min akvariehobby trots att jag fick en koppar varmvattenberedare vid mitt pannbyte 2003.
Har bytt med endast kallvatten under dessa år utan några vattenberedningsmedel, och fiskarna har mått mycket bra.
Denna vinter har jag dock försiktigt provat att tillföra lite varmvatten ihop med kallvattnet och det har hittills funkat bra, har inte sett några konstiga symtom på mina Malawis eller Tanganyikas.... Kanske har kopparhalten i varmvattensytemet blivit försvagat efter 6 års användning.
Hursomhellst är min installation av bergvärme en riktig bra investering, har minskat elförbrukningen från totalt 25000kwh till 12000kwh inkl hushållsel/uppvärmning trots att jag har startat upp flera kar under senare tid.
Mvh Göran