Olorin
Filmfunktionen i D90 är kanske sisådär, men ändå otroligt mycket bättre än att INTE ha den. Fast framförallt så är det mesta i själva kameran mycket bättre än de andra du räknar upp så i långa loppet kommer du kanske att sura om du väljer en billigare kamera.
Alternativet är att om man inte har så bråttom så väntar man till D700 eller 5dmk2 rasar ner i pris när nyhetens behag har lagt sig på högljusegenskaper är riktigt supersköna att ha om man ska fota fiskar.
Laesk
Som sagt, åkt till en affär å känn å klämm, mediamarkt har många kamerahus framme.
Nikons sökare + grepp/handhavande är något jag aldrig kommer överens med. Jag å frugan va inne en sväng på mediamarkt idag å köpte ett våffeljärn, samtidigt gick vi å kände lite på kamerahusen, visst jag har väldigt stora händer, så Canon passar väl mig utan tvekan bäst. Men jag kan inte förstå hur Nikon kommit fram till sitt grepp. (kände både på D90 och D700)
Även sökaren sitter väldigt långt in, + deras onödiga LCD-skydd står ut, så näsan kör man ju i lcd-n hela tiden. (min näsa är väl rätt stor iofs) :P
(slutsats: jag röstar för den som sitter dig bäst i handen, dvs lär väl Canon vinna de, men kika även på begagnade hus, Canon 40D ligger på 5000kr beg, där får du mkt kamera för pengarna)
Pettap
Nu blir jag snurrig. Är Cannon D40 bättre för en nybörjare än Cannon 450D?
Citat om D40 "Canon presenterar nu sin senaste digitala systemkamera som vänder sig till avancerade användare och halvprofessionella fotografer"
Och vad som sitter bäst i handen kan jag inte svara på då jag alldrig har provat att fotografera med en systemkamera och vet knappt hur jag ska hålla den. Det jag vet är att jag har stora händer stl. 11 på handskar
Laesk du verkar kunna mycket om Cannon varför inte en 450D? Vad talar emot?
//Peter
Olorin
Nu blir jag snurrig. Är Cannon D40 bättre för en nybörjare än Cannon 450D?
Citat om D40 "Canon presenterar nu sin senaste digitala systemkamera som vänder sig till avancerade användare och halvprofessionella fotografer"
Och vad som sitter bäst i handen kan jag inte svara på då jag alldrig har provat att fotografera med en systemkamera och vet knappt hur jag ska hålla den. Det jag vet är att jag har stora händer stl. 11 på handskar
Laesk du verkar kunna mycket om Cannon varför inte en 450D? Vad talar emot?
//Peter
450D är alldeles på tok för billig för Laesk ;)
Skämt å sido, det är ingen dumt ide att gå och känna lite på dem. Har man näsa som en tapir kan ju en del gå bort :-)
450D tycker jag går bort för jag blir tokig på att man ska tycka ner knappkombinationer för att komma åt bländaren. En beg 40d är ingen du idé om du hittar ett bra ex.
Pettap
Jag hade gärna köpt begagnat men efter som jag inte kan något om Kamerahusen så vågar jag inte det. Kan nog bli riktigt lurad utan att förstå det.
//Peter
ljung
Huset tycker jag man bör köpa nytt i alla fall så man har garanti på det. Man vill ju heller inte köpa ett hus som har gjort 50000 exponeringen så sluraren måste bytas = dyrt.
Objektiven därimot kan man ju hitta bättre begagnade som är fria från repor & damm.
mvh ljung.
Laesk
Sorry, glömde av tråden... hunnit köpa kamera än?
Pettap
Nej inte ännu. Men jag är nära nu. Jag har varit och klämt och görat på lite olika kameror. Det lutar åt Nikon D90 med 18-105mm+ batterigrepp. Eller med 18-55mm till att börja med. Vilket objektiv tycker du man ska börja med? Jag tänkte först lära mig grunderna innan jag skaffar flera objektiv, annars tror jag det blir väldigt rörigt till en början.
//Peter
Niklas-Olsson
Ett objektiv jag brukar rekommendera att börja med är ett ljusstarkt 50mm 1,8 med fast brännvidd. Dessa är även riktigt bra optiskt. Detta räcker ju kanske inte till allt men varför inte som ett komplement till något av de objektiven du redan kikat på i paketet? Annars har du Tamron 17-50mm 2,8 eller 28-70mm 2,8 som båda är riktigt bra normalzoomar. Nu finns det säkert nå´n som vet mer om Nikons egna än mig men dessa två är iaf. riktigt prisvärda.
Laesk
Morn morn!
Aha ok... ja ett 18-105 blir säkert bra till att börja med! Har du känt på 40D också? Köpa begagnat ska du inte va rädd för... regga dig på fotosidan.se å kolla på annonsmarknaden, ser du en 40D för bra pris och personen i fråga som säljer den är aktiv och lagt upp mkt bilder på sin sida + säger att kameran är sparsamt använd, så är de absolut inget problem att köpa den!
Jag har snart provat på alla Canons kamerahus, köpt nästan alla begagnade genom fotosidan, alltid lika nöjd.
Men som du säger.. börja du med ett objektiv å känn efter sen vad du saknar.
Men i regel kan de ju va bra för alla att ha ett:
Vidvinkelzoom - t.ex. 10-20/4,5-5,6
Normalzoom - t.ex. 18-50/2,8
Telezoom - t.ex. 70-200/4
ev. ett macro, om man gillar den typen av fotografering, t.ex. 70/2,8 macro
Batterigrepp är kanonbra att du köper direkt, de ger grymt skönare grepp (även om Nikon inte går att hålla i) :)
Laesk
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=101167
Bjud 5500kr, å absolut inga problem att föra över pengar i förskott. Reggad sedan många år tillbaka, äldre, finns på hitta.se osv
köp!
Pettap
Tack Laesk men jag gick till den mörka sidan ;) Det blev en Nikon D90 med 18-55 objektiv till att börja med. Kände ändå att jag ville ha garanti på kameran plus att jag har en kompis som fottar med D80 som får hjälpa mig att komma i gång.
//Peter
Olorin
Tack Laesk men jag gick till den mörka sidan ;) Det blev en Nikon D90 med 18-55 objektiv till att börja med. Kände ändå att jag ville ha garanti på kameran plus att jag har en kompis som fottar med D80 som får hjälpa mig att komma i gång.
//Peter
Bra val. Ser fram emot dina bilder.
Laesk
Hehe ok :P .. ne men du blir säkert nöjd. Bra när kompisar i närheten har samma märke me, kul att byta/sälja objektiv till varandra osv. Frugan + alla i min krets kör Canon :)
Goran-A
//Peter
Välkommen till Nikongänget (bra kamera val) och med den mörka sidan menar du väl att kamerahuset är svart.
Mvh Göran
Pettap
Göran Å;770970Välkommen till Nikongänget (bra kamera val) och med den mörka sidan menar du väl att kamerahuset är svart.
Mvh Göran
Ville inte göra Laesk besviken när jag inte köpte Canon. Kan ju behöva tips från han senare. ;)
ljung
Jag har desutom varit ute i dag och tagit ca 300 foton där typ 297 blev kass :( jag har provat att ändra på iso, slutare, bländare och allt vad det heter. Men om man inte provar så lär man sig aldrig. Jag fattar inte hur jag ska veta tex vilket iso tal som passar bäst i olika ljus. Jag fotade frugan i skogen med olika iso instälningar men det blev inge vidare "känsla" i bilderna. Den här blev nog bäst.
Man bör väll använda så lågt iso tal som ljuset tillåter. Bilden ser rätt hårt jpeg komprimerad ut.
Pettap
Man bör väll använda så lågt iso tal som ljuset tillåter. Bilden ser rätt hårt jpeg komprimerad ut.
Vad betyder det?
ljung
Att är det soligt ute använd iso100-200 är fottar du när det är mörkare får du gå uppåt mot kanske iso800 eller högre (fotograferar man med blixt brukar iso400 ställas in per automatik)
Pettap
okej men det med jpeg komprimerad?