FrePGun
Gött att höra.
Kanske får bråka lite med det i början då, men sen bör det ju ge med sig.
Idag ska det till, nytt silikon i akvariet.
Önska mig lycka till...
"Kungälvs kommuns dricksvatten är av så bra kvalitet att klorering inte är nödvändig. Det är även mjukt (3-4°dH) samt ett pH på ca: 8."
Måste jobba på att få ner ph ändå ser de ju ut som, men mjukt var de ju redan iaf.
Shit pommes!
Såg att ett av mittstagen var lite böjt neråt, såt jag skulle dra upp det, har nog lutat mig imot det när jag skrapat silikon, men det "gav vika" och vek sig lite uppåt vilket resulterade i att det "vek sig"! lite under till. det är fortf helt.
Nytt eller inte?
Och vart får jag tag på nya om det behövs?
Fick avbryta för silikonpumpen jag köpte var kass, och gick inte att laga.
Får skaffa en ny imorgon och köra klart.
Står på akvarietuben att det kan ta upp till 7 dagar för silikonet att härda beroende på tjockleken på silikonet, om jag gör det imorgon så ska vi bort över helgen, är de redo för provfyllning på söndag då? vi har det rätt varmt i lägenheten.
Olorin
Gött att höra.
Önska mig lycka till...
"Kungälvs kommuns dricksvatten är av så bra kvalitet att klorering inte är nödvändig. Det är även mjukt (3-4°dH) samt ett pH på ca: 8."
Måste jobba på att få ner ph ändå ser de ju ut som, men mjukt var de ju redan iaf.
Shit pommes!
Såg att ett av mittstagen var lite böjt neråt, såt jag skulle dra upp det, har nog lutat mig imot det när jag skrapat silikon, men det "gav vika" och vek sig lite uppåt vilket resulterade i att det "vek sig"! lite under till. det är fortf helt.
Nytt eller inte?
Fick avbryta för silikonpumpen jag köpte var kass, och gick inte att laga.
Får skaffa en ny imorgon och köra klart.
Står på akvarietuben att det kan ta upp till 7 dagar för silikonet att härda beroende på tjockleken på silikonet, om jag gör det imorgon så ska vi bort över helgen, är de redo för provfyllning på söndag då? vi har det rätt varmt i lägenheten.
Små bakslag hör till alla projekt. Jobba på.
FrePGun
Små bakslag hör till alla projekt. Jobba på.
Will do Will do!
Åker som sagt bort hela helgen så silikonet skall på i natt även om jag får göra det för hand!!!
Enklast blir väl dock en sväng till Clas Ohlsson och köpa en ny pump helt enkelt.
Någon som vet hur byggvaruhusen har öppet i påsk?
Något bör ju ha öppet då alla "hemmapulare" är lediga och skall greja med sina projekt.
Rickard
Nytt eller inte?
Jag skulle byta det omgående. När man väl fyllt karet är det så struligt att göra ändringar. Kolla med lokala smidesverkstäder som ofta har material på lager, dom kan klippa till t.ex. alustag ganska omgående. Dessutom brukar en tårta räcka som betalning :D
FrePGun
Jag skulle byta det omgående. När man väl fyllt karet är det så struligt att göra ändringar. Kolla med lokala smidesverkstäder som ofta har material på lager, dom kan klippa till t.ex. alustag ganska omgående. Dessutom brukar en tårta räcka som betalning :D
Ahh men jag tog en närmare koll på det och det var ingen fara, känns fortf stark.
Peter_A_F
Gött att höra.
Önska mig lycka till...
Lycka till... ;)
Jag gissar att byggvaruhusen Bauhouse, Hornbach eller K-rauta säkert har öppet varje dag trots påsk... de missar inte chansen att tjäna pengar.
KuRtaN
Jag använde mig av vanligt bultband (plåtband med hål i) till att göra mittstag på ett 840L kar. Har funkat utmärkt i 3 år nu..
FrePGun
Ok, har nu kommit hem från jobbet, dags för silikonering av akvariet, drar nog av det med aceton en sista gång de kan ju inte skada.
Ok, verkar mittstaget konstigt så kan jag ju köra med bultaband då kanske. men som sagt det är inget jack eller så i det utan de knycklade sig lite bara så det är ingen fara.
Wish me luck.
-------------------------------------------------------------------------
Så nu är det klart.
Är INTE nöjd med resultatet.
Var helt sjukt svårt att få en jämn fin skarv. Och har kladdat med silikonet både här och var så jag har nog en hel del städning framför mig
Blev lite för mycket silikon på något ställe så där får man väll putsa lite med rakbladet antar jag.
En bra grej var ju att jag hade hela bakgrunden på mig att öva då jag kommer täcka den iaf.
Det viktiga är väll att jag har kollat över allt och det ser "tätt" ut. Får väll lite på det och provfylla nästa vecka, det kommer vara något nervöst.
Känner nästan för att skrapa ur skiten igen, och använda sig av lärda misstag.
slarvid
Ok, har nu kommit hem från jobbet, dags för silikonering av akvariet, drar nog av det med aceton en sista gång de kan ju inte skada.
Ok, verkar mittstaget konstigt så kan jag ju köra med bultaband då kanske. men som sagt det är inget jack eller så i det utan de knycklade sig lite bara så det är ingen fara.
Wish me luck.
-------------------------------------------------------------------------
Så nu är det klart.
Är INTE nöjd med resultatet.
Var helt sjukt svårt att få en jämn fin skarv. Och har kladdat med silikonet både här och var så jag har nog en hel del städning framför mig
Blev lite för mycket silikon på något ställe så där får man väll putsa lite med rakbladet antar jag.
En bra grej var ju att jag hade hela bakgrunden på mig att öva då jag kommer täcka den iaf.
Det viktiga är väll att jag har kollat över allt och det ser "tätt" ut. Får väll lite på det och provfylla nästa vecka, det kommer vara något nervöst.
Känner nästan för att skrapa ur skiten igen, och använda sig av lärda misstag.
så gjorde ja... gjorde gavlarna o vart totalt missnöjd med dom, skar bort dom innan de härdat klart, vilket var tur för de va inget svårt att skära loss det då, sen lånade jag en fogsats av en kamrat. Det var en låda med små gula gummibitar med olika rundningar på hörnen. Kostar under hundringen tror jag på Karlsson här hemma. Typ ÖB-affär. sen vråla ja i regäjlt med silikon o drog av överskottet o fick kanon fina fogar med gummibitarna. Men de blev lite silikonspill
FrePGun
Tog en kik på det idag igen när jag vaknade, är väll ingen kattastrof, inget som går att styra upp iaf.
För det håller väll lika tätt även om de inte är helt jämna fina fogar jag lagt? Huvudsaken är väll att det är silikon som täcker?
Ola-Svensson
Troligen har de haft i natriumhydroxid (NaOH) så att vattnet inte angriper ledningarna. Det finns gränsvärde på hur lågt pH får vara i ledningarna (pH7,5 eller pH8 kanske?). Det kommer sjunka av sig självt i akvariet då NaOH helst saknar buffringskapacitet dvs. allt som kan sänka pH gör det omedelbart t ex kolsyra (koldioxid från luft och fisk). Mitt tips är att du inte gör något alls och har koll på PHt och ser var det landar. Jag gissar på pH6,5 :)
FrePGun
Ola Troligen har de haft i natriumhydroxid (NaOH) så att vattnet inte angriper ledningarna. Det finns gränsvärde på hur lågt pH får vara i ledningarna (pH7,5 eller pH8 kanske?). Det kommer sjunka av sig självt i akvariet då NaOH helst saknar buffringskapacitet dvs. allt som kan sänka pH gör det omedelbart t ex kolsyra (koldioxid från luft och fisk). Mitt tips är att du inte gör något alls och har koll på PHt och ser var det landar. Jag gissar på pH6,5 :)
Ok
Det låter ju bra det!
Nu har jag gråtit en sista skvätt över min icke existerande talang av silikonering.
Men skam den som ger sig. Det var ju ett första försök nästa gång kan de bara gå bättre.
Hur länge bör jag vänta innan provfyllning?
Wilhelm
Jag brukar lägga blöta handdukar i botten på akvariet, så härdar silikonet snabbare. Har man som jag inga nerver och brunnar i golvet så är det bara att fylla på efter en dag. Men bäst är det om du väntar 3-4 dagar. Känn på silikonet. Sitter det "fast" i glaset så är det klart att fylla på. Ta lite ( 1/4 ) i taget. Det blir kanske lite nervöst sista biten, men det hör till.
Se till att akvariet står plant. Det kan luta åt ena eller andra hållet, men det måste stå alldeles plant.
FrePGun
Updates.
Idag har vi varit runt i Malmö och besökt lite olika Zoo handlar och kollat.
Är riktigt sugen på att få igång akvariumet nu.
IDag har vi målat och stansat "gjort fint" MDF skivor till bänken.
Imorgon bär det av hem till Gbg igen och då skall det provfyllas akvarium!
Om allt går bra, vilket jag hoppas, så blir det till att tömma manuellt och sedan låta det torka.
Skall börja på bakgrunden i veckan.
Funkar det med Cellplast c80 eller bör jhag köpa jackofom?
Peter_A_F
Det lär inte vara någon större skillnad mellan att använda frigolit eller jakofom men om jag förstod Per A så var det betydligt mindre smuligt och mer lättarbetat att arbeta med den stabilare jakofomen... kolla ifall du kan hitta någon att "klämma" på så att du ser skillnaden.
FrePGun
UPDATE
Bänken är ihopsatt och vatten har börjat hällas i.
Aldrig varit så nervös innan.
Slog mig hur jobbigt det hade varit att spilla ut en hink vatten och torka upp det. SÅ om akvariet skulle läcka igenom den nya silikonen någonstans blir det inte roligt.
40 Liter i än så länge inget droppande/porlande ljud. Har ju dock 680 L kvar att "testa" :D
------------------------------
Josephine påpekade att vatten linjen såg sne ut tog fram tummstocken och mätte. visst stämde det. Ena sidan mäter 7 CM andra 8 CM.
Har måttat och måttat på bänken mellan leka stenar och skivor men där verkar alla mått stämma, Lägger jag vattenopasset på alu listen så står det i våg, även bänkskivan stog i våg innan jag lade upp akvariet på den.
DOCK!! Verkar det som att MDF skivan är lite "böjd" uppåt, som att den är så hård att inte vattnet böjt ner den mot stenarna ännu.
Bära eller brista jag kör i några liter till och ser va som händer.
FrePGun
Vet inte om jag vågar fylla i mer. Kan ju vara vattenpasset som inte stämmer också kom jag på!
Skall skaffa ett nytt imorgon av lite finare märke vågar fan helt enkelt inte chansa.
Rickard
Vet inte om jag vågar fylla i mer. Kan ju vara vattenpasset som inte stämmer också kom jag på!
Skall skaffa ett nytt imorgon av lite finare märke vågar fan helt enkelt inte chansa.
Jag använder ett laserpass när jag väger in ett kar. Dom är naturligtvis dyra men mycket enklare att läsa av.
Chansa aldrig med karet om det inte står i våg. Jag hade nog bytat ut MDF-skivan mot båtplyfa eller liknande för den sväller inte om man slabbar vatten på den.
Peter_A_F
Ja, det är grymt nervöst att fylla upp karet första gången... kan tänka mig att det inte blir mindre nervöst ifall man silikonat själv.
Om du köper ett pass... tänk på att det är väldigt viktigt att kryssmäta dvs att höger ytterhörn och vänster innerhörn är i våg och vise versa... lutar det från höger till vänster enbart är det inte hela världen men uppstår det en vridning kan botten spricka. Till ditt kar behöver du alltså helst ett pass som är 2,5 meter långt, eller en alu. list som du kan ställa passet på.
Ett alternativ är att hyra en laser... kanske något överdrivet nojigt... men kolla vad det kostar kan vara betydligt billigare än att köpa ett dyrt pass om du inte känner att du kommer ha så stor användning för det till något annat.
Rickard
Ett alternativ är att hyra en laser... kanske något överdrivet nojigt... men kolla vad det kostar kan vara betydligt billigare än att köpa ett dyrt pass om du inte känner att du kommer ha så stor användning för det till något annat.
Ett bra laserpass kan man få för en 5 hundring och det har man nytta av vid annat också. Skall man köpa ett långt vattenpass ligger det på samma pengar nästan.