Ja nu till ett av mina bästa beslut jag har tagit inom fiskvärlden, hur ska jag gör med mina aluminiumbaljor ca 30 st från 375 till 720, inte ska jag behöva montera ner dom och borra dom.
Nej det måste finnas en annan lösning, jag låg sömnlös några nätter och jag drog mig till minnes jag hade sett något så kallat vattenlås med begränsad hävertverkan.
Ja i vilket fall, jag är en sådan person som planerar mina grejer på nätterna och förverkligar dom på dagarna.
Så ner till elaffären i Mölnlycke, köpte på mig några meter 16 mm rör och en tillhörande fjäder, plus att jag visste att jag hade en värmepistol hemma.
Ja här skulle tillverkas vattenlås, ja det gick väl inte så bra dom första 20, men skam den som ger sig det gäller bara att utveckla tekniken, och det blev bättre och bättre.
Ja nu när det första vattenlåset var färdigt, så måste det testas, stämde höjden på det, var hålet tillräckligt stort, ja det var många frågor som skulle besvaras. Ja jag lägger ut lite bilder så kanske ni förstår bättre.Janne
Jag fortsätter på detta ämnet med mina vattenlås.
Funktionen är samma som ett vattenlås till en vanlig holk.
Och det som bestämmer hur hög vattennivå du kommer att ha i baljan, det bestäms utav på vilken nivå det borrade hålet hamnar.
Alltså om avståndet är längre från det borrade hålet till vattenlåset överkant, ju längre ner kommer vattennivån att hamnar, fördel att ha hålet längre ner, det är att man får lite mer marginaler när man byter vatten, man kan byta vatten snabbare för det kan rinna mer vatten i vatten låset.
Nackdelen är bara att det är tråkigt att man inte kan fylla baljan längst upp.
Men däremot om man har ett mindre avstånd emellan hålet och vattenlåsets överkant, då kommer vattennivån högre upp.
Nackdelen med det är att man får mindre marginaler när man byter vatten, det vill säga att det kan svämma över på grund utav vattenlåset fungerar sämre.Hänger ni med hur jag menar.
Ja nu när jag hade gjort mina vatten lås, var det bara att börja justera in dom och även justera trycket på inkommande vatten.
Och som jag nämnde från börja så skilde akvariumena i volym från 50 liter till 840 liter och det var väl en en ca 25 baljor på den tryckledningen.
Ja det tog en stund att justera in det för ska man ungefär byta samma mängd det vill säga ca 50% på alla baljorna, så fick man se till att justera kranarna rätt så bra.
Men det funkade efter ett par gånger.
Och det var ju rätt så bra att slippa borra mina alumiumbaljor.lägger in lite bilder så kanske ni förstår hur jag menar.Janne