Olorin
Har just avslutat att gjuta och slipa en platta för vår spis och det var inte så knepigt så nu funderar jag på om man inte skulle kunna göra en form och gjuta lite klippor och grottor. Om man slipar med vinkelslipen kan man nog få dem släta som klipphällar och ganska naturtrogna.
Någon som provat?
Tony
Har just avslutat att gjuta och slipa en platta för vår spis och det var inte så knepigt så nu funderar jag på om man inte skulle kunna göra en form och gjuta lite klippor och grottor. Om man slipar med vinkelslipen kan man nog få dem släta som klipphällar och ganska naturtrogna.
Någon som provat?
Inte provat att göra klippor för akvariebruk, men jag har gjutit en hel del i dammen. Problemet är att du måste försegla betongen med någon lack då det höjer ph't något vansinnigt.
Olorin
Inte provat att göra klippor för akvariebruk, men jag har gjutit en hel del i dammen. Problemet är att du måste försegla betongen med någon lack då det höjer ph't något vansinnigt.
Ja, har hört en del om det där PH höjjandet, men uppgifterna går isär en del. Nån sa att det avtar med tiden, man kanske kan dumpa ner dem i en mosse över sommaren...
Tony
Mjaaa.. jag gjöt en kant runt dammen varav en liten del av kanten ligger under vattenytan. Nu i år känns det som att det lakats ur, men det är nog 4 år sedan jag murade.
PatrikMalmo
Jag har byggt klippor i betong. Gjorde först formar i frigolit, lade sedan på ett hyfsat tjockt lager betong och stöpplade sedan in färgpulver i olika nyanser. Finns ett medel som heter Tapecrete, som gör betongen neutral. I första omgången blandade jag i det i betongen, i andra omgången använde jag det även som "lack" i efterhand (utblandat med lite svart färgpigment). Vet att jag har skrivit om hur jag bar mig åt i tidigare trådar. Ska se om jag inte hittar lite gamla bilder också.
Hilsen,
P
PatrikMalmo
Jorå, bilderna har jag även publicerat innan. Bilden på hela karet är från ett 600-liters tankanyika som jag körde hemma under några år. Bilden på en del av ett kar är från ett 220-liters tanganyika som jag satte upp på MAF:s senaste utställning.
Hilsen,
P
KuRtaN
Riktigt snyggt Patrik! Måste ge mig på det själv ngn dag.
Hur fick du betongen att släppa från frigoliten?
Och hur fick du ett så tjockt lager utan att det rann av?
Vet du vart medlet som neutraliserar finns att köpa / beställa?
PatrikMalmo
Jag gjorde inte särdeles svåra moduler (dvs med för branta partier), och betong i ett lager om minst 1 cm går att "klibba" ihop så att den binder i sig självt. Frigoliten fick jag bort genom att skära ut merparten med kniv, sedan smälta ner resten med varmluftspistol (se till att ha bra ventilation, det luktar inte hälsosamt). Viktigt att få bort nästan allt, frigolit har en otrolig flytkraft.
Tapecrete fick jag fatt i via Tropikhuset här i Malmö. Vet inte om de fortfarande har det, är rätt svårt att få tag i.
Hilsen,
P
KuRtaN
Okaj det låter ju inte så avancerat, skall nog till o med testa att klä in frigolitformen i gladpack och se ifall det släppet enklare. Har du kört ngt nät eller liknande som armering? Så sätt så borde det inte behövas.. men frågar ändå :)
Jag gjorde inte särdeles svåra moduler (dvs med för branta partier), och betong i ett lager om minst 1 cm går att "klibba" ihop så att den binder i sig självt. Frigoliten fick jag bort genom att skära ut merparten med kniv, sedan smälta ner resten med varmluftspistol (se till att ha bra ventilation, det luktar inte hälsosamt). Viktigt att få bort nästan allt, frigolit har en otrolig flytkraft.
Tapecrete fick jag fatt i via Tropikhuset här i Malmö. Vet inte om de fortfarande har det, är rätt svårt att få tag i.
Hilsen,
P
Olorin
Härligt Patrik. Det ser du lovande ut. Det där specialmedlet vore intressant, men verkar svårt att hitta.
PatrikMalmo
Gladpack kanske kan funka, jag funderar bara om inte betongen glider av lättare än från frigoliten (alltså när man bygger upp stenen). Har inte använt någon armering, betongen är tillräckligt stark ändå. Bygg inte för stort bara, då blir det tungt. Den "hela" klippan jag försökte mig på till kar nummer två ovan sprack när jag försökte få ned den i karet. Sprickan syns på bilden. Försökte lösa det snyggt så att det såg ut som ett sprucket stenblock i stället. Blev faktiskt en fördel med sprickan, gick perfekt att få in filter bakom samt bra cirkulation genom allt.
Tapecrete är trist nog svårt att få fatt i. Har för mig att tillverkaren är ett danskt företag.
Har sålt det mesta av inredningen, men hittade stenen längst fram på bild två när jag rotade runt igår. Bifogar bilder på den och den i mitt tycke sluga lösningen med ingjutna grottor. Kontaktytan mot glaset har jag silikonat för säkerhets skull.
Hilsen,
P
Olorin
Cool modul, du är en driftig jäkel du Patrik!
Ser dock väldigt vit ut innuti, har du målat eller nåt för det ser mer ut som BTNplast än betong.
ljung
Gladpack kanske kan funka, jag funderar bara om inte betongen glider av lättare än från frigoliten (alltså när man bygger upp stenen). Har inte använt någon armering, betongen är tillräckligt stark ändå. Bygg inte för stort bara, då blir det tungt. Den "hela" klippan jag försökte mig på till kar nummer två ovan sprack när jag försökte få ned den i karet. Sprickan syns på bilden. Försökte lösa det snyggt så att det såg ut som ett sprucket stenblock i stället. Blev faktiskt en fördel med sprickan, gick perfekt att få in filter bakom samt bra cirkulation genom allt.
Tapecrete är trist nog svårt att få fatt i. Har för mig att tillverkaren är ett danskt företag.
Har sålt det mesta av inredningen, men hittade stenen längst fram på bild två när jag rotade runt igår. Bifogar bilder på den och den i mitt tycke sluga lösningen med ingjutna grottor. Kontaktytan mot glaset har jag silikonat för säkerhets skull.
Hilsen,
P
Snyggt och smart med de dolda grottorna men det är väll lock för "insidan" av dem annars fylls väll håligheten i stenen med skit vartefter och mycket svår att rengöra när den är silikonerad mot glaset?
PatrikMalmo
Det vita är resterna från frigoliten, får ett sådant utseende när man smält ner den. Den ena grottan är limmad så att den är helt stängd, de andra två är öppna. Tanken där var att sätta i två bitar fin filtermatta så att de är stängda. Jag limmar inte modulerna på plats, lägger dem bara där jag vill ha dem. De blir så tunga att de inte flyttar sig. Silikonsträngen på den platta sidan är till för att inte grus/sand ska kunna klämmas emellan och eventuellt få glaset att spricka.
Bygger man moduler som bara ska synas från en sida är en variant att skippa baksidan helt. Då får fisken en stor grotta och man använder akvarievolymen bättre.
Hilsen,
P
metrunui
Inte provat att göra klippor för akvariebruk, men jag har gjutit en hel del i dammen. Problemet är att du måste försegla betongen med någon lack då det höjer ph't något vansinnigt.
är de någon som vet hur mycket ph höjs har man tanganyika ciklider borde de ju inte vara någon fara eller?
PatrikMalmo
Minns inte riktigt, men upp mot 9-10 har jag för mig. Lite väl högt även för Tanganyika. Vad jag har läst (alltså inte testat), så ska betongen kunna urlakas i några veckor i vatten för att sedan bli ok.
Hilsen,
P
HaE
Tänk på att använda skyddshanskar när ni jobbar med betong. Betong är kraftigt alkaliskt (pH-värde 13-14). Vilket innebär att man kan få allvarliga brännskador som uppstår utan smärta. Skydda även ögonen.
För att få ner pH-värdet på betong, så används ett pulver med namnet silica fume. Då får man ner pH-värdet till 10-11. Silica fume består till största delen av kiseldioxid, och används vid tunnelbyggen.
PatrikMalmo
HåTänk på att använda skyddshanskar när ni jobbar med betong. Betong är kraftigt alkaliskt (pH-värde 13-14). Vilket innebär att man kan få allvarliga brännskador som uppstår utan smärta. Skydda även ögonen.
Testade med handskar först, men fick inte in rätta "feelingen", så jag körde utan. Fast händerna såg fnasiga ut efteråt...