Som sagt, det är två helt olika typer av kabel. Den ena klämmer man kontakter i ändarna på, den andra sätter man mellan uttag/paneler.
Om du sedan köper fel kabel hos en "proffs-butik" eller hos Jula innebär det ju inte att kabeln är kass. Jag är ganska övertygad om att all nätverkskabel du kan köpa är CAT5 eller CAT6, alltså garanterad att leverera enligt specifikationerna.
Det finns sorters CAT5 har jag lärt mig nu så att bara köpa enligt standard hjälpte inte. Gick in i rätt butik idag och köpte den stela sortens kabel och nu funkar det fint. Om det går att terminera Julas tunna sladdriga kabel med nåt annat verktyg vet jag inte, men med självterminerande kontakter gick absolut inte.
Så rekommendationen är fortfarande att undvika Julas installationskabel för nätverk. Det är både dyrare och sämre än Elektroskandias. Så det visar sig igen att köpa första bästa bara för att Jula råkar ha söndagsöppet var en dum idé. Man ska gå in i proffsbutiker där säljarna kan ta fram rätt grejjer. intressant nog kostade proffskabeln 65 spänn och Julas 220. Komiskt!