Det jag menar är att art namnen kan ibland vara svåra att minnas hur dom stavas och där med så hittas inte det man söker bara man utelämnar en enda bokstav. Borde gå att justera känsligheten tycker jag. Typ liknande som på google att man får upp förslag som liknar det man sökte på.
[/quote
]En av anledningarna att den inte är aktiverad kan vara att sånna söktjänster som ger förslag på stavning och dylikt belastar servern hårdare, men håller med dig angånde det att det vore bra för är ju inte alltid alla bokstäver kommer 100% rätt.
Som skapare av all kod bakom artregistret så får jag förklara lite om varför sökfuntionen fungerar som den gör.
Sökfunktionen i dess nuvarande form är INTE tolerant för felstavningar, utan ger endast resultat som matchar sökningen. Däremot söker den efter sökordet i flera olika fält, såsom arter, fångstplatser, beskrivningar m.m. Detta är ett av skälen till att en sökning efter viss art även kan resultera i närbesläktad art, då den eftersökta arten omnämns i annan beskrivning.
Visst skulle det kunna vara möjligt att få till en bättre och mer tolerant söktjänst, vilket vore ett lyft, och finns det någon som läser detta som sitter på kunskapen, så får ni mer än gärna delge mig den.