Jo så gör jag med. Ska salja min sista grupp privat nasta manad. Djuraffarerna har erbjudit mig ganska bra - sa jag slipper salja sjalv. Det fungerar battre tycker jag.
Men min 140gal har redan 10-15 sma bland stenarna. Det blir att lyfta ur sten igen...suck!
Jag har ca 15 ungdjur (10cm) i burken som blir otroligt bra. Hur gor du? Tar du av de gamla och later de yngre ga kvar?
I princip så tar jag alltid bort ungdjuren men det har väl hänt att jag säljer av "avelsgruppen" och behållt yngel för att "börja om". Det som kanske är vanligare är att jag kompletterar upp avelsgruppen med ytterligare individer, framförallt honor. Så gjorde jag ex med Ndole och Musanga-gruppen. Nodole var 24 från början som jag kompletterade upp med ytterligare 6 stycken och Musanga 21 till att bli totalt 45 stycken.
Det är kanske vanligare med troffar med band (Ikola, Pemba & Dubbar etc.) att urvalsodla och bara behålla de med bästa banden för sedan i slutändan ha en grupp med "perfekta" band.
Jag har hört att det finns troffe-grupper som man har haft över 20 år då har dem i omgångar antingen tillfört utifrån eller behållt egna yngel och kompletterat med dem till ursprungsgruppen.
Just nu håller jag på med att bygga upp en SO-odlad körsbärs-grupp. Jag började med att köpa in 80 stycken 3-5 cm (dyrt) som jag tyckte såg bra ut, visst fanns det några som inte såg ut och "duga" till hur jag tycker dem skall se ut. Dem har jag nu haft över 3 månader och de börjar färga ut så pass så att man kan se vilka som har rätt potential och kan börja plocka bort de som inte "duger" i mina ögon sett, men smaken är olika. Men det får vänta några månader, jag vill att samtliga skall åtminstone vara 7-8 cm. I slutändan när jag har plockat bort några så har jag tänkt mig en grupp på runt 40-talet.
Men det är väl det som är tjusning med att vara akvarist, finns många vägar och gå och ingen är felaktig utan allt styrs ifrån sina egna förrutsättningar och möjligheter.
Johan