de låter det hade tänkt mig ett akvarium med bara ciklider i då typ toffar,kanske några ancistrus thats all..men inga för svåra bara börja från botten o lära sig o sen jobba sig upp..har haft akvarium i många år men mest vanliga fiskar .diggar dessa vackra toffar .tycker att ni här inne är väldigt trevliga svarar på allt etc etc de är ju helt suveränt..
några frågor..
1.vilka ska jag börja med .
2.har en ehheim 2215 620 lit pump räcker det eller ska jag sätta in min powerhead med har tre sådana en på 1000 lit de andra lite mindre.
3.kan man ha mycket grönt i akvariumet.
4.går de bra med fin sand typ jula .
nu kom jag inte på mer ..mvh mikael
1. Jag skulle börja med ungdjur ca 30 st. egenligen det du kan få tag i som är billigast borde styra valet. Duboisi elller Pemba är oftas lättast och hitta.
2. Jag har 8-10 gånger akvarievolym i cirkulationkraft, troffar måste ha syrerikt vatten.
3. Visst kan man ha grönt i akvariumet, men trivs växterna eller blir det svårt med den kraftiga cirkulation. Som du förstår så har jag inga större erfarenheter av grönt. Jag har provat någon gång med resultatet att blad sätter igen pumpen. Men det finns många här på forumet som har grönt i sina troffekar.
4. Julasanden tror jag sett att några andra använder, sök på forumet så hittar du nog svaret. Jag föredrar ljusare sand, tycker att troffarna färgar ut bättre.
Hälsningar
Johan