olof
Jag fick hem 4 VF chokladciklider från Imazo igår. De ser lite små och klena ut nu men det ska bli kul och se vad det blir av dem.
Någon som har erfarenheter av att mata upp denna art. Något speciellt man ska tänka på förutom det vanliga att mata och byta vatten ofta? Är det en känslig art generellt eller är de tåliga?
mvh
olof
Leopoldi
Drog upp 450 yngel för några år sedan.
Jag tror du är på spåret. Mycket mat, mycket vatten. Äter allt.
Dom gillar inte stressigt akvarie sällskap.
Har bara kvar min gammla VF hanne som nog börjar bli 7-8 år. han är gammal o trött nu. ca 20 cm men om någon tjafsar med honom så tänder han till.
Enda anledningen till att han är kvar är att min sambo gillar honom för att han är så ful.
olof
Som jag skrev mår de kanon nu. De äter och får rejäla kulor till mage. Förhoppningsvis växer de också.
Angående uträkning av odds för könsfördelning så är det enkel kombinatorik och finns i något gammat nummer av ciklidbladet. Förutsatt att man antar att ursprungsfördelningen är 50% hanar och 50% honor gäller oddsen för två individer:
hane, hane: 25%
hona, hane: 25%
hane, hona: 25%
hona, hona: 25%
således 50% chans för ett par.
för tre individer:
hane, hane, hane: 12,5%
hona, hane, hane: 12,5%
hane, hona, hane: 12,5%
hane, hane, hona: 12,5%
hona, hona, hane: 12,5%
hane, hona, hona: 12,5%
hona, hane, hona: 12,5%
hona, hona, hona: 12,5%
Alltså 75% chans för ett par.
För att förenkla kan man utgå från att varje ny individ halverar risken att alla är av samma kön, chansen att få ett par är alltså:
med 1 fisk 0%
med 2 fiskar 50%
med 3 fiskar 75%
med 4 fiskar 87,5%
med 5 fiskar 93,75%
med 6 fiskar 96,875
med 7 fiskar 98,4375%
med 8 fiskar 99,21875%
med 9 fiskar 99,609375%
med 10 fiskar 99,804688%
Sannolikheterna minskar om könsfördelningen från början inte är 50% och ökar om man försöker plocka ut individer av olika kön i butiken.
mvh
olof
olof
Förhoppningsvis finns det möjlighet för dem att nå hyfsad storlek eftersom det är två honor som turas om att leka. Tyvärr är det endast den ena honan som gång på gång har klarat att dra upp frisimmande yngel. Hon har därmed halkat efter övriga i tillväxt.
Det hade varit bra om de kunde pausa lite för nu har de lekt konstant i ca 2 månader.
mvh
olof