Ola Hej, Min flickvänns akvarie vatten är "dimmigt" Akvariet har varit igång sedan i julas. Akvarie storlek: 200 L Välvdframruta. Bottenmatrial: Engelsk-sjösten, den är tvättad. Växter: 2 st Ciklidgräs och en st Dvärgciklidgräs och en st javaormbunke. Övrig inredning: Sten från svenska klimatet tvättad. Vattnet ser ut som en gulaktigsörja men på samma på dimmigt! Fisk: Malawi: Hongi och Röd Zebra, fiskarna är ca 5 cm stora. Pump: Eheim aquaball, den ska klara 200 L vatten. den pumpar ca 500L/H (Jag hade haft ett pumphuvud som sätterfart på vattnet oxå) Mvh Ola ola lindeberg
Kenneth Hon har troligen algblomning eller infusorieproblem. Testa att mörklägga akvariet under minst ett dygn. Stäng av belysning och lägg över en filt som inte släpper igenom ljus. MVH /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
Ola Hej, Tack för svaret=) Hur uppkommer algblommningen? är det dåligt filter? dåligt lyse? eller kan det bara hända ibland? Mvh Ola ola lindeberg
Kenneth Vanligtvis är det en kombination av för mycket näring och ljus. Obalans i akvariets ekosystem alltså. Ta en titt på FAQ: http://www.ciklid.se/faq_visa.asp?NR=207 MVH /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
Ola hej, Tack för svaren, nu vet jag vad jag ska göra. Tycker att hon har matat lite för mycket=) ska även ge henne ett par planter Vattenpest=) det är ju bra. över helgen så ska karet vara nedsläckt. Mvh Ola ola lindeberg