En hypotetisk fråga Mattias, om du skulle köpa firefish utav mig obesett?
Skulle du då ta en firefish som har mindre rött i sig i stället för dom rödaste.Janne
Jag skall berätta en liten sak om mina fire fish som jag haft. Är inte alls så kunnig om dem som du dock. Jag har nyligen haft 2 grupper från 2 olika stammar. De första jag skaffade var väldigt röda eller ivarjefall en av hanarna. Men dessa hade lite rött som även syntes i ögonen. Det gillade jag inte alls. Sen hade dom inte alls så snygga fenor som vissa fire fish kan ha.
Den andra gruppen bytte jag till mig på skoj och trodde väl inte det skulle bli så mycket av dem. Men den hane jag sparat på de är i mina ögon en av det snyggast fire fish jag sett. Han är inte matad med astaxtantin och han är inte knall röd. Men.... Han har så mycket annat som är snyggt på honom tycker jag. Sen är han bara ca 6cm än så det hinner nog hända en del med färgerna än. Han har det lysanda lila-blå på huvudet. Sen är han vitspräcklig vilket jag alltid gillat hos fire fishen. Sen har han inte alls röda ögon utan dom ser naturliga ut. Jag gillar inte heller andra albino djur där man ser att ögonen är röda.
Ola förresten: Varför har albinos röda ögon? Rött är väl ett pigment?
När det gäller dina fierfish så skulle jag nog köpa de rödaste men jag kan tycka att i vissa kar så tar fire fishen lite fokus från dom andra fiskarna med sin mkt röda lyster och kan ge ett lite onaturligt intryck. Men jag tycker inte illa om fire fishen. Håller väl på att bestämma mig vad jag skall tycka:)
Här är en bild på min lilla fire fish som jag sparat.