Ja, hellst inte ett kar som har massa sediment och nyttobakterier. Ju renare vatten ju effektivare tar medicinen. Byt mkt vatten men inte allt när du startar medicinering. Se till och ha bra cirkulation och värmare om det blir kallare än 23 grader utan värmare. Nitrit blir det nog inte. Du kommer ju bara att mata vid avlsutad medicinering och så snabbt hinner du inte få upp nitriten.
Karet som ska användas står just nu helt tort så jag tar och slänger 30-40 procent från det sjuka akvariet och fyller resten med nytt fräscht kranvatten.
Hur låter det? Hur gör jag med växten jag har ? Bara att slänga eller kan den gå med i medicin karet? Kommer inte ihåg vad den heter men det är en som ska smaka illa och därför får vara ifred från dom flesta fiskar. Kan det vara ide att röra runt mycket i sedimentet på karet som ska saltas för att saltet ska komma åt ordentligt eller är det så pass starkt i sådana mängder (20 kilo till 540 liter) så att det kommer åt att göra det som det ska utan att jag behöver röja runt?
Tack för att du tar dej tid att svara på alla frågor Mattias!