Ola Så du har två större och ett mindre och i ett av de större sänker du pH?
Egentligen behöver du ju inte sänka pH vilket skulle göra saken lättare. Annats rekomenderar jag nog följande. Skalare och nyckelhål går utmärkt tillsammans:
Större lågt pH: Skalare, nyckelhål mm
Större högt pH: texas mm
Mindre högt pH: Cutteri mm
Ja, jag har ett större som är uppbyggd svartvattenbiotop. Det karet ätr specialbyggd just med tanke på Scalarer, det är 8'a kantigt, och alltså mer på höjden än på bredden. Där är det ju lågt Ph, och vattnet är inte klart heller, man ser att det är svartvatten, vattenfärgen är svagt gulbrunaktig. Scalarena trivs jättebra där.
Det andra större är på 350 liter, och där har jag Cutteri, Texasciklid, Bågfensciklid och Thomasiciklid Ph där är ca 7,3-7,5 vattnet är kristallklart, och fiskarna verkar må jättebra. Varken Cutterin eller Texascikliderna bryr sej om Bågfenorna eller Thomasin.
Det "lilla" är på 200 liter, där går Nyckelhålscikliderna med en Eldstjärt och två malar ( Guldpleco och Gibbiceps) Tänkte ha sällskapsakvarium där det är relativt nystartat., det är därför det är ganska tomt på fiskar ännu. det ska i mer fisk nu i dagarna.
Jag är dock lite tveksam till att släppa ner Nyckelhålen till Scalarena. Därför att Scalarena har gått i det karet länge, och vissa har blivit väldigt teritoriella.Nya Scalarer brukar gå bra att släppa ner, Hantelhonan får gå ifred för dom. Men släpper jag ner nya ,mindre fiskar, då blir de kaxiga på en gång. Det går dessutom ett Palettciklidpar i det akvariumet, och de är inte nådiga alla gånger.De har också gått där länge.
Nej jag är rädd att Nyckelhålen skulle må ganska dåligt där. De är nog för snälla och fredliga, dessutom är de ganska små, så de är inte så gamla, jag vet inte ens säkert om det är en hane och en hona. De trodde det på affären, men de kunde inte lämna en 100% garanti.
Jag skall pasa på att fråga på en gång: Jag ska ju ner med lite mer fisk i 350 litern, har du/ni nåt förslag på vad man kan släppa ner? det måste väl vara nån tuffare art, så de kan hålla stånd mot, framförallt Texascikliderna.Bågfenorna och Thomasin ska jag flytta till 200 litern när det är helt ingått, så de ska inte gå kvar där så länge till.