"Ola Svensson"Jag vill på intet sätt förringa problemet med sojaodling, men det är ju knappast så att det är vegeterianer som är problemet utan sojan används till djurfoder samt i princip all snabbmat och färdigmat.
Problematiken med Soja är ju att den inte går att spåra till producent så en vegan tex. vet inte om det är regnskogs soja eller genmanipulerad soja den personen äter. Med andra ord, den enda Soja som man vet inte bidrar till miljöförstörelse är den man odlar själv hemma i trädgården.
Något irriterande är det när Veganer utger sig för att vara djurvänner när de själva bidrar om än så "lite" till att utrota djur, de borde äta andra saker än sojabaserade produkter.
"Ola Svensson"Jag har väldigt svårt att tro att det inte skulle vara en enorm miljövinst om världens befolkning minskade sin köttkonsumtion med tja jag drar till med 90% och att ur naturvårdssynpunkt "världelös" mark används till odling av vegetabilier för människokonsumtion istället för köttproduktion (djurfoder, "uppehälle" och bete).
Jag tror inte det är en så enkel frågeställning, du menar om all produktion utav vegetabilier skulle ske ekologiskt utan konstgödsel, genmodifiering och att endast "värdelös mark" som öken, redan skövlade skogar och utan att ta mer mark i anspråk utan att påverka naturen negativt. Nu är vi lite fler än 6 miljarder människor och om ca 10 år är vi 7-8 miljarder och om 50 år säger de att jordens befolkning kommer ligga över 12 miljarder människor, det blir en himla massa grönsaker.
Men jag håller med lite grann, om människor istället skulle hushålla bättre med naturens råvaror som fisk istället för att skövla haven för att göra djurfoder skulle vi kunna leva på fisk och grönsaker. Om man kunde minska köttkonsumtionen och få människor att äta en mer varierad kost så som vi gjorde förr skulle alla tjäna på det, men det är vi "rika" som består utav kanske 1/5 del utav jordens befolkning som måste ändra på oss...de övriga har inte råd att äta så mycket kött så ofta eller inte alls.
Ta nu inte det här som ett påhopp, jag vill bara påvisa att det kanske inte är så enkelt som man gärna vill tro. Om man ska vara realistisk så kommer människor alltid att äta kött i någon form oavsett hur många djurens rätt organisationer det finns, jag tycker de är bra på sitt sätt...utan dem kunde det vara ännu värre men de måste ju också vara realistiska om de ska nå någon framgång.
Mvh Janne
Edit, glömde en sak. Det Kjell menade tidigare med "vitboken" eller vad den nu kallades var att "Det är bättre att förekomma än att förekommas". Idag blir det debatt efter någon annan kommer med tokiga förslag istället för att det redan finns annan fakta att tillgå, så länge det är så är det fritt fram för vem som helst att bara lyfta fram det negativa inom vår hobby utan att det finns något som motsäger deras argument.