HåJag förstår dig. Det är inte alltid så lätt att välja med ett sånt stort utbud. Men det är ju ett ganska angenämt problem. Det beror lite på vad du vill ha ut av din malawi tank. Vad är viktigast för dig? T.ex. utseende, beteende, eller lekvillighet. Med 720 liters kar finns det stora möjligheter.
Jag vet inte, men jag sitter och funderar på att man kanske ska ha färre arter ca 2-3 fast många individer? Kasnke 2+10? Det roligaste är ju att se hur hanen försöker locka till sig en hona. Så jag tror jag sätter lekvilligheten och utseendet först och beteendet sist.
Man blir så glad inombords när man ser de leka :)
[/quote
]Om du skall ha lite tuffare malawi skulle detta kanske vara något: 25-30 Demasoni, ett gäng golden, en liten grupp protomelas hinderi 1+2 kanske, Fryeri 1+2 eller 2+2
Brukar funka bra att få två utfärgade hanar utan att dom den ena jagar livet av den andre men det är min erfarenhet av dom. Det är nog olika från individ till individ.
Och sist men inte mist en grupp med Aulonocara Rödrubin. Det skulle bli ett färg fyrverkeri och dessa arter kan man ha ihop. Skulle själv försökt få tag i varianten som har gult, orange och blått i sig. Den är så otrolig snygg. Kallas för sunshine peachcock. Vissa rör rubin får detta utseende då alla djur inte blir röda.
Personligen så brinner jag inte för odlingsformer (rödrubin). Dessutom så gillar jag inte golden. För mig känns golden som en nybörjar fisk av någon konstig anledning :I
Tycker att Demasoni likar lite för mycket mina Maingano som jag har i mitt 375L. Skulle gärna prova på nya arter.
Men ett gäng Fryeri kanske? Har faktiskt inte sett någon som har Fryeri i mängder i sitt kar. Tror ni det kan bli snyggt med 2+10?
EDIT: protomelas hinderi var vacker, kanske ett gäng sånt med?
Eller jag vet inte det är jätte svårt!
Är öppen mot fler förslag,
Tack :)