olaJ
Gött:D:P
blir törstig redan;)
Ja, man blir torr i munnen av att sitta i bussen.......eller inte ;), du behöver nog inte orora dig Peter.....
56ovwal
Om några timmar är vi på väg! Ser verkligen fram emot att få sätta mig på bussen och korka upp första ölen innan det bär iväg till färjan i Trelleborg och Captain´s Buffé :)
Återkommer framöver med rapport om vad ni andra missade.
Banderad
Ha det så kul! Är lite avis måste jag erkänna. Ska försöka lobba här hemma för en möjlighet att följa med om ett år. Resan för några år sedan var trevlig.
/Jocke
PatrikMalmo
Bussen har avgått från Ystad, och jag sitter på vänt att ta mig till mötesplatsen i Malmö. Tankad, packad och klar, för att låna Kenneth & The Knutters text.
Ovanligt förberedd på denna resa, men ändå har jag lite resfeber... önskelistan har blitt lång!! Också ovanligt är att jag för en gångs skull har en del stålars över, så jag behöver inte tveka om jag hittar något. DENNA gång ska jag inte "vänta och se" om det finns något roligare i nästa butik.
Verkligt jätteovanligt ytterligare en gång är att jag faktiskt har tomma kar. Har till och med hunnit med att byta vatten i dem idag. Matningen är klar, lokalen kollad en sista gång... bira på kylning (fast jag har provsmakat lite i lokalen tidigare idag)... kort och gott...
...game, set & match!! ;)
Hilsen,
/P
LN
Ha en trevlig resa o må fiskeinköpslyckan vara me er:)
cfakvarielagret
Nu har det varit öppet en hel dag
så fram med bilder nu.....
Mikael-W
Hej
Hemma i höstvädret nu, efter en givande långhelg i Tyskland.
Bäst var: Butiksbesöken, efter att ha kollat de lokala samt Belgien och Holland 2007-2008 stack vi denna gång ner mot Frakfurthållet och t.o.m. lite längre och besökte MalTaWi, Air Fish och CichlidenStadel.
Mässan: De första seriösa LED-belysningarna har dykt upp. Intressant, men ännu dyrt.
Ciklidutställningen: Många fina akvarier med välväxta utfärgade ciklider.
Festen på lördag: Ca 130 pers varav vi nordbor var dryga 30, räknar man med ytterligare 8 färöingar var vi ju 1/3 av deltagarna. Inte illa alls. God mat och gott om öl, men ändå ebbade det ut och redan före kl 22 hade största delen avvikit.
Bilder: Ja, ska försöka lägga upp något, men först ska jag byta vatten på fiskarna, och sedan äta.
PatrikMalmo
Fotade intet utom mer privata grejer för minnet så det blir inga skvallerbilder. Köpte sex nya arter, varav inte en enda ciklid. Rätt lycklig ändå. Helt ok resa, men ett aber var att Zoo Zajac var stängt på lördagen. Småsurt. Najs med nytt folk, bra diskussioner och sådant. Sammanfattning: helt ok. Hoppas inköpen överlever fint - en enda död varelse vid inkoppning. Facit kommer i morgon.
Fast jag missade vår ordförande?!? Mötte flera personer jag kände igen, men just vår ordförande försvann i mina öldimmor... *s*
Hilsen,
/P
Mikael-W
Fast jag missade vår ordförande?!? Mötte flera personer jag kände igen, men just vår ordförande försvann i mina öldimmor... *s*/P
När försvann ni själv???;)
Redan före kl 22 var ni borta, långsam som jag är hade jag inte hunnit störa er före det. :I
56ovwal
Tufft komma ur sängen i morse efter en tuff helg.
Tyckte det mesta flöt på ganska bra. En miss dock att tyskarna firade 20-års jubileum för återföreningen av öst och väst just i lördags och att ZooZajac därmed höll stängt på eftermiddagen. Personligen brukar jag aldrig handla där, men trist för han i bussen som skulle köpa saltvattensprylar och hade ZooZajac som huvudmål för resan.
Själv kom jag hem med förvånansvärt lite fisk och inga nya arter jag inte hade sen tidigare. Var nära köpa ett litet gäng fantastiskt fina VF O. nasutus Kipili Gold hos AquaTreff, men fick inse att det inte var lönt köpa så få som jag ansåg mig ha råd med. Och sen var tiden för knapp tänka om och hitta något annat att ta med mig hem. Grämer mig en hel del för min alltför tunna plånbok.
Den stora behållningen av resan för min del var att för första gången fick se ett gäng Trematocara variabile, en liten munruvare med en "färgprakt" som bara en sann "tanganyikaidiot" kan se och uppskatta :) Först till salu hos AquaTreff (kanske 3cm och 22euro styck) och sedan i ett av utställningskaren på mässan. Tog en hel del bilder på dessa och om de blev bra kanske jag lägger in dom här eller i min blogg.
Ser redan fram emot nästa resa, förhoppningsvis nästa år.
56ovwal
Mikael När försvann ni själv???;)
Redan före kl 22 var ni borta, långsam som jag är hade jag inte hunnit störa er före det. :I
Tyvärr hade vår busschaufför tuffa regler att följa ifråga om kör- och vilotider och för att vara säkra på att han skulle hinna köra oss ända till slutstationen Ystad under söndagen var vi tvungna att avvika ganska tidigt. Att han sen drog in till Duisburg med ett litet gäng törstiga akvarister senare på lördagsnatten spelar ingen roll. Vad chauffören gör på sin vilotid har liksom ingen med att göra. Ingen kritik mot chaffisen vill jag tillägga; han skötte sin uppgift perfekt och var en trevlig bekantskap. Dock hade han ingen slips som andra busschaufförer vi stötte på och det fick han höra i tid och otid :)
imported
Den stora behållningen av resan för min del var att för första gången fick se ett gäng Trematocara variabile, en liten munruvare med en "färgprakt" som bara en sann "tanganyikaidiot" kan se och uppskatta :) Först till salu hos AquaTreff (kanske 3cm och 22euro styck) och sedan i ett av utställningskaren på mässan. Tog en hel del bilder på dessa och om de blev bra kanske jag lägger in dom här eller i min blogg.
Ser redan fram emot nästa resa, förhoppningsvis nästa år.
Jag fotade dessa på cichlidenstadl i maj, bild ligger i artregistret
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=1285
Fick du bättre bild än så får du gärna skicka in dem så vi kan lägga upp dem i artregistret.
56ovwal
Har nyligen införskaffat digital systemkamera och det var första gången jag försökte mig på fiskfotografering med den. Fick köra med full automatik och bak på skärmen ser bilderna helt OK ut, men om de verkligen blev något till vet jag först ikväll när minneskortet ska tömmas över till datorn.
Lite avundsjuk på dig att du varit på Cichlidenstadel :)
Mikael-W
Jag fotade dessa på cichlidenstadl i maj, bild ligger i artregistret
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=1285
Fick du bättre bild än så får du gärna skicka in dem så vi kan lägga upp dem i artregistret.
Rätt grå var de, faktiskt. Får de mer färg när de färgar ut?
Mikael-W
Tyvärr hade vår busschaufför tuffa regler att följa ifråga om kör- och vilotider och för att vara säkra på att han skulle hinna köra oss ända till slutstationen Ystad under söndagen var vi tvungna att avvika ganska tidigt. Att han sen drog in till Duisburg med ett litet gäng törstiga akvarister senare på lördagsnatten spelar ingen roll. Vad chauffören gör på sin vilotid har liksom ingen med att göra. Ingen kritik mot chaffisen vill jag tillägga; han skötte sin uppgift perfekt och var en trevlig bekantskap. Dock hade han ingen slips som andra busschaufförer vi stötte på och det fick han höra i tid och otid :)
Förstår. Sånt får man ju bara ta, annars kanske det inte blir nån mer gång.
På tal om det, kom nu ihåg att tyskarna firar återföreningen varje år 3e oktober, så den dagen lönar det sig att vara på mässan (förra året var det på fredagen).
cfakvarielagret
Mikael Rätt grå var de, faktiskt. Får de mer färg när de färgar ut?
Ingen får berätta att vi gillar sådana här fiskar
utomstående har ingen förståelse
Mikael-W
Lite avundsjuk på dig att du varit på Cichlidenstadel :)
Vågar jag alls nämna var vi var?
Mikael-W
En rätt snygg, men blyg Cyprichromis, hos MalTaVi.
Wilhelm
Mikael En rätt snygg, men blyg Cyprichromis, hos MalTaVi.
Jägarns, vilken snygg firre!
Lasse
Visst är dom vackert gråa och fina, Christer! Undrar om det är en sån där som färgar ut halv tre en natt och en halvtimme innan han slår ihjäl honan?
MVH Lasse