Ola-Svensson
Hej
Vad sägs om att gå ut i den svenska naturen och fota miljöer som kan vara inspiration för akvarieinredning? I strandkanter och liknande ligger stenar och rötter på ett mycket mer naturligt sätt än vad som ofta är fallet i akvarier. Själv går jag ofta och kikar i den svenska naturen och låter mig inspireras.
Om någon tycker att uppslaget låter jättekul så tar jag gärna mot en artikel till Ciklidbladet i ämnet! :)
Ola-Svensson
Det här kortet är från England (Lake District) men det ser likadant ut i hela världen. Man kan tänka sig sydamerikaner men själv har jag sett centralare som Poeciliider och Throichtys (både eldbuk och eliotti/maculipinnis), "Cichlasoma" salvina och uropthalmus samt Vieja fenestrata i denna biotop. I Sydostasien och Australien ser det ofta ut så här.
fishweed
Här kommer några bilder som då kanske passar in för dig Ola...
tagna i en sjö utanför GBG...
sista bilden visar översikt på hur naturen runt om vattnet såg ut.
vissa växter ser väldigt lika några man kan köpa i butik...
och ja 2 bilder har jag postat innan... :I
HaE
Gimån.
Barracudan
Bra ide till artickel. Får alltid massa inspiration när jag snorklar runt i div sjöar. Har släkt i Jönköping, så jag försöker varje år ta en snorkeltur i vättern.
Kristallklart vatten och hela botten täckt av rundslipade stenar....såg jag inte en hästnos, eller var det en julidochromis som smög in bland stenarna.......:)
Har en kamera som kan användas under vatten, ska försöka ta lite undervattensbilder om jag får läge.
HaE
Ropnästjärn