Men nu undrar jag om det är något för bra blås i akvariet. (är riktat upp mot ytsn) Känns som fiskarna är vända mot strömmen i akvariet hela tiden och oftas står de i strömmen till höger i akvariet. (bifogar bild). Har även fått lägga lite platta stenar på botten i högra sidan av akvariet då sanden trycks bort något och frigoliten syns. Vänjer de sig vid strömmen och kommer använda större yta av akvariet eller ska jag försöka göra nåt med utblåset eller pumpen?
Tips emottages med glädje!
http://img338.imageshack.us/img338/29/vattenstrmmning.gif
Givetvis skall inte dina fiskar ständigt kämpa mot en stark ström. De skall påverkas av strömmen och vara tvungna att vifta på fenorna lite för att inte sväva bort, men det skall inte vara ett evigt kämpande. Dina mbuna tål kämpandet bättre än dina lethrinops som lever vid stränder och inte i klippreven på samma sätt. Jag tror dock du bör se ganska tydligt om de verkar störas av strömmen eller inte. Att de håller sig i det hörnet du pekar ut kan väl även bero på att det finns lite skydd där?
Hur riktar du ditt utblås? Du kan ju rikta det mer mot ytan för att få en svagare ström under ytan, men du får ju då även mer plask, så du får försöka hitta en balans där med vad som är tolererbart i plask- och ljudväg. Då kommer ju inte strömmen vid botten bli lika stor och ditt grus kommer inte "blåsa" bort. Ett annat sätt att lösa det är att lägga ett stenröse där substratet är påverkat mest.
Dina fiskar kommer att vänja sig med tiden, samt bli bättre på att hitta ställen där de kan undvika (eller utnyttja) strömmen. Ge det lite tid, det är inte så konstigt att de ser lite shockade ut precis då de är isläppta.