Cronan
Då var 720l SA-projektet igång målade rutan svart plus siliconade fast 1cm tjock frigolit skiva på botnen. Kan dock inte bestäma mig om jag ska ha moduler i karet eller inte. Har 7st BTN-moduler hemma av modelerna H,O,U(2st),L,R och C. Två av dessa är filter moduler så dom kommer jag nog inte att andvända. Hade tänkt att karet skulle vara ganska öppet då jag hade tänkt ha bla jordätare i karet. Och med mycket rötter så frågan är om man kan ha Btn-moduler. Kom gärna med åsikter vad ni tycker ser bra ut. Är just nu inne på att ha lite moduler på ena sidan av karet av modelerna H och L. (Kan givetvis tänka mig att köpa andra modeler än dom jag har hemma)
Ursäkta kvaliten på bilden :I
21555
LN
Ahh kör utan moduler och satsa på mycke rötter i SA-karet.
Ja tycker personligen att stenbakgunder passar bättre i afrikakar.
Cronan
Ahh kör utan moduler och satsa på mycke rötter i SA-karet.
Ja tycker personligen att stenbakgunder passar bättre i afrikakar.
Det är lite så jag känner med. Börjar jobba i kväll efter semestern så då hinner jag inte bygga så mycket. Kan gå en vecka på jobbet och tänka på det och kanske även bestäma mig vilken sorts fisk jag vill ha skiftar från timme till timme. Fördelen med moduler är att man får en enorm filter volym plus att dom är kanon att göma pumpar och värmare i.
HaE
Ska bli ku att följa ditt 720l SA-projekt:). Tittade på bilderna ifrån ditt CA-kar, och blir lite fundersam på varför du har satt filtermatta på utblåset. Att filtrera redan filtrerat vatten ger inte mycket. Samtidigt så får du dålig ytrörelse, och därmed också dålig syresättning av karet.
Cronan
HåSka bli ku att följa ditt 720l SA-projekt:). Tittade på bilderna ifrån ditt CA-kar, och blir lite fundersam på varför du har satt filtermatta på utblåset. Att filtrera redan filtrerat vatten ger inte mycket. Samtidigt så får du dålig ytrörelse, och därmed också dålig syresättning av karet.
Jag tycker också det ska bli kul bara jag kan bestäma mig vilka fiskar som ska simma i karet:S. Satte dit filtermatten just för att minska ytrörelsen har en pump till i karet som pumpar ca 800l/h som där inte är filtermatta på. Och pumpen med filtermatta är ganska kraftig så dett blev väldigt strömt i vattnet innan jag satte på fitermattan. Inbillar mig att CA-ciklider inte vill ha allt för kraftig ytrörelse. Men jag kan ha fel (har hänt tidigare).
Cronan
Då har man äntligen kommit fram till vilka fiskar det ska bli. Det kommer att bli Oskar ciklider och guldsömsciklider ett par av var. Kan bli en tredje art också så om någon har förslag på någon fisk som kan passa ihop med dessa så vore jag tacksam. Tycker om chokladciklider men dom kanske är kanske inte är tuffa nog.
LN
Leopoldi
Kör på chokladerna istället för dom andra......påfåglar kommer du tröttna fort på. Kör en singelguldsöm så slipper du avrättningar i burken. Själv är jag väldigt sugen på ett stort gäng satanopecor.....
LN
Jepp håller me Satanoperca är grymt fina.
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=53949
Inlägg nr7 är en bild på mina Satano. Dom syns lite här o var i tråden.
Cronan
Tackar för förslagen kan ju bara håll med att Satanoperca är väldigt fina. Angående påfåglarna verkar det finnas väldigt delade meningar vissa tröttnar direkt på dom. Medans andra tycker att det är den roligaste fisk dom någonsin haft. Och så jag som inte vet på vilket ben jag ska stå på :^)
Cronan
Var och skaffade två stycken honor till min eldbuks hane i dag. Tror det är honor iaf tyvär vill dom inte vara med på bild så jag slänger in en på min hane. Har vuxit 1,5 cm på två veckor äter det mesta man slänger ner i karet.
Även en bild på 720l Sa-karet ska lägga i sanden i morgon och sen ska där i en del växter med.
21711
21712
21713
Cronan
Så nästan ett år senare var projektet igång igen(fastnade till i CA-träsket). Men satt föra veckan och tittade på karen och konstaterade att det händer i stort sett samma saker i alla kar och fiskarna beter sig nästan likadant. Så jag kände att att det var dags för något nytt. Har aldrig kunnat släppa tanken att det hade varit en upplevelse att ha minst ett kar för varje världsdel. Så efter ha sålt mina cubayngel fick jag ett 60l över gjorde om detta till ett svartvattenskar. Med tetror och dvärgciklider. Och till helgen blir det in med afrikanska ciklider igen. Dock så såg jag något för c.a 5 min sedan som kan bli problem. Tömde precis ett av karen på sand och såg då att i ena ändan av botten glaset har något slipat glaset. Där stod tidigare en sten på frigolit kanske har där kommit sand under och sen har glaset slipats? Där är inga sprickor utan det känns som frostatglas. På under sidan av karet är glaset som det ska vara. Någon som vet om det är dags att slänga karet eller det går att köra vidare? Försökte ta en bild på "skiten":(!
25745
Cronan
Såg bilderna åvanför inte att man blir lite nerstämd min första CA-fisk dog i veckan var bara en eldbuk dock var han min favorit och sådant går inte att mäta i pengar. Var kung i alla kar han blev plaserad i. Men när Texascikliderna fick ungar bet honan och hanen ihjäl han på natten(fega kräken ;)).
Wilhelm
Någon som vet om det är dags att slänga karet eller det går att köra vidare? Försökte ta en bild på "skiten":(!
25745
Kör vidare!
Cronan
Litar på dig och kör vidare. Till hornbach i morgon och köpa frigolit till botten glaset nu när där ska gå afrikanska grävmaskiner i det. Tack för svaret.
Cronan
Så där var och hämtade 3st 540l kar i går. Tidpunkten var kanske inte den bästa då alla kar utom ett 720l och ett 60l står i mitt kök men ibland kan man inte tacka nej till vissa erbjudande. (Hände en akvarie olycka i tisdagskväll). Men i morgon kommer dom och tittar till eventuella vattenskador. Passar på att lägga in några bilder på vad som har varit mitt kök nu vet jag inte riktigt vad jag ska kalla rumet:^). Jäkla tur man har en förstående fru. På bild är 3st 540l 1st 576l 1st 450l och 2st 310l.
25807
25808
Wilhelm
Härligt att se att det inte är bara jag som har akvarier på golvet och huller om buller!
Cronan
Så då har avfuktaren gjort sitt rummet är klart att börja fyllas uppp så snart jag lagt ut nytt golv. Kommer lägga in plast matta som jag viker upp på väggarna samt bygger en tröskel vid dörren. På bilden håller jag på att slippa bort lim rester från förra golvet. Hade damm i hela jäkla huset:(!
26045
DaRe
Det finns filterkuber att hyra som är extremt effektiva att ta bort damm i luften vid slipning. Sedan jag provat dessa slipar jag aldrig utan.
Erik-Osterlund
Kanske har missat något men är det en burk som har läckt så pass att du var tvungen att riva upp golvet? Ser trevligt med alla dessa burkar skulle också vilja ha ett eget rum :(. Hur stort är rummet?